Festiwal KORCZAK DZISIAJ, jeden z najstarszych i najbardziej kluczowych w Polsce festiwali teatralnych dla młodej publiczności i bliskich jej dorosłych, ogłosił tegoroczny program.
Wydarzenie organizowane przez Polski Ośrodek ASSITEJ odbędzie się w dniach 18–25 października 2024 roku w Warszawie. Przedstawienia będzie można obejrzeć na scenach warszawskich teatrów i instytucji kultury, w Ambasadzie Szwecji, a nawet… w hotelu! Hasło przewodnie tegorocznej edycji brzmi: „Moje serce mówi”. Gośćmi specjalnymi na wydarzeniu będą teatry ze Szwecji.
Hasło 28. edycji brzmi: „Moje serce mówi”. Zaczerpnięte z tytułu spektaklu otwierającego tegoroczny festiwal, legendarnego szwedzkiego teatru Unga Klara sygnalizuje, że polsko-szwedzki program podąży w tym roku ścieżką serca. W programie KORCZAK DZISIAJ zobaczymy: sześć spektakli dla osób w różnym wieku z repertuarowych teatrów z całej Polski ocenianych przez międzynarodowe JURY DOROSŁYCH oraz JURY MŁODYCH, trzy przedstawienia ze Szwecji skierowane do nastoletniej publiczności, dwa bezpłatne pokazy Szkoły Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich oraz jednodniowa konferencja FOCUS: SZWECJA poświęcona kierunkom rozwoju nowego dramatu dla osób nastoletnich.
Silny akcent 28. edycji stawiamy na widownię nastoletnią, zwłaszcza w wieku 11-15 lat, do której polski teatr wciąż kieruje najmniej propozycji. Aby wspierać rozwój teatru i dramaturgii dla tej grupy odbiorczej, postanowiliśmy spojrzeć w stronę Szwecji, która od lat staje się wielką inspiracją w tworzeniu dla młodzieży – zaznacza dyrektorka artystyczna Dorota Kowalkowska.
Program festiwalu to „ścieżka wielu serc”. Jedną z nich jest ścieżka serca dziecięcego, które czasem mierzy się z lękiem (odczytana na nowo, ponadczasowa opowieść o potrzebie niezależności i pierwszej próbie samodzielnego odkrywania świata „Czerwony Kapturek” w reżyserii Anny Smolar z Teatru Współczesnego w Szczecinie) lub jest dociekliwe i stwarza opowieści (rozluźniający zasady i uwalniający wyobraźnię spektakl „Dzikie harce” w reżyserii Wojtka Ziemilskiego z Teatru Guliwer w Warszawie; włączające przedstawienie o trosce dla „naj najów” „Tu mieszkamy” w reżyserii Alicji Morawskiej-Rubczak z Teatru Animacji w Poznaniu; „Preskot” w reżyserii Mateusza Przyłęckiego z Teatru Ludowego, pozwalający zrozumieć domowy kryzys ekonomiczny i towarzyszące mu emocje).
Odnajdziemy też ścieżkę serca w momencie dorastania, szukającego siebie i swojego miejsca wśród innych serc, czasem spowitych mrokiem (remiks i recykling klasycznego dzieła „Tajemniczy ogród” w reżyserii Justyny Sobczyk z Teatru Zagłębia z Sosnowca, „Dziewczyny” według scenariusza Weroniki Murek na podstawie materiałów z prób i improwizacji dziewczyn z Komuna Warszawa; podzielony na dwa, niezależne akty spektakl o dzieciach, które odważyły się przeciwstawić władzy dorosłych „Moje serce mówi: żyj, krzycz, oddychaj" w reżyserii Farnaz Arbabi (akt 1: „Moje serce mówi") i Gustava Deinoffa (akt 2: „Żyj, krzycz, oddychaj"); inspirowany życiem artystek Hilmy af Klint i Anny Cassel „Hilma i Anna” w reżyserii Nadji Hjorton z teatru Regionteater Väst.
W programie pojawi się także ścieżka dorosłego serca, która się troszczy, martwi, wspiera lub przeciwnie – nie rozumie, narzuca i nie stwarza miejsca (opowieść o rywalizacji, presji rodzicielskiej i wyzwoleniu „Ugotowani” w reżyserii Oskara Stenströma na podstawie tekstu autora komiksów Henrika Bromandera; performans partycypacyjny „The Sunset Suite” kolektywu artystycznego Poste Restante, który po czternastu latach wraca do Warszawy). Cała paleta jak na obrazach Hilmy af Klint. Spektaklom towarzyszyć będzie Klub Dobrej Rozmowy, czyli spotkania w duchu pedagogiki teatru prowadzone przez Dorotę Ogrodzką.
Pełen program na korczak-festival.pl. Do 25 września na wszystkie spektakle trwa przedsprzedaż biletów.
Co roku jeden dzień Festiwalu poświęcamy na spotkania z artystkami i artystami z wybranego kraju, którzy przybliżają praktyki i kierunki rozwoju sztuk performatywnych dla młodej publiczności. Tegoroczny FOCUS: SZWECJA programowany przez Dominikę Górecką będzie miał formę jednodniowej konferencji w Nowym Teatrze (ul. Madalińskiego 10/16), podczas której odbędzie się panel na temat nowego dramatu dla dzieci i młodzieży, doświadczeń wynikających ze współpracy dramatopisarzy z teatrami instytucjonalnymi i alternatywnymi oraz wyzwań wynikających z charakteru tej pracy. FOCUS:SZWECJA skierowany jest głównie do osób tworzących teatr i teksty dla młodego widza. To zaproszenie dla dramaturgów i dramaturżek, pedagogów i pedagożek teatru, dyrektorów i dyrektorek oraz wszystkich, którzy są zainteresowani rozwojem tej dziedziny.
Tegoroczna edycja ma na celu zarysowanie panoramy szwedzkiego teatru dla młodej publiczności z uwzględnieniem najciekawszych zjawisk i kierunków rozwoju szwedzkiego dramatu - podkreśla kuratorka FOCUS: SZWECJA Dominika Górecka – O swoich doświadczeniach pracy z teatrem dla dzieci i młodzieży opowiedzą nam zaproszeni do FOCUSu dramatopisarze i dramatopisarki, dramaturdzy i dramaturżki oraz badaczki teatru dla dzieci i młodzieży ze Szwecji: Dimen Hama Abdulla, Rebecka Brinch, Åsa Lindholm, Anna Lund, Ylva Lorentzon, Hedda Krausz Sjögren, Erik Uddenberg, Stefan Åkesson oraz Rebecca Örtman.
Podczas panelu odbędzie się również premiera antologii nowych sztuk dla młodzieży wydana przez Centrum Sztuki dla Dzieci z tekstami Dimen Hama Abdulli, Mattiasa Anderssona, Atheny Farrokhzad, Åsy Lindholm, Robin N Spegel, Talajeh Nasiri oraz Erika Uddenberga w tłumaczeniu Dominiki Góreckiej. Drugim punktem FOCUSU będzie prezentacja wyników badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Sztokholmskim, „Staging Migration: Rhetoric, Representation and Reception in Swedish Children’s Theater” oraz prezentacja czytania dramatu Rebekki Örtman, „Dzisiaj jest dzisiaj”, inspirowanego tekstami Janusza Korczaka.
Wydarzeniom FOCUSu towarzyszyć będą dwa pokazy spektakli Szkoły Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich oparte na współczesnych szwedzkich tekstach dla młodzieży. Na scenie w Pałacyku Konopackiego zobaczymy: „Blush” inspirowany tekstem „Girls Will Make You Blush” Åsy Lindholm w reżyserii Ewy Galicy (19 października 2024) oraz „Biegnij dalej” na podstawie tekstu „Gå vidare” Kristiana Hallberga w reżyserii Beniamina Koca (20 października). Na wydarzenia obowiązują bezpłatne bilety do pobrania online.
Festiwal przyzna trzy nagrody (Grand Prix Festiwalu – Nagroda im. Janusza Korczaka, Nagrodę im. Stefanii Wilczyńskiej, Nagrodę Machulskich) oraz Wyróżnienia. Nagrody zostaną przyznane przez JURY DOROSŁYCH w składzie: polska badaczka i krytyczka teatralna Marta Bryś, szwedzka dramatopisarka i reżyserka Rebecca Örtman i były dyrektor artystyczny profesjonalnych teatrów dla dzieci i młodzieży w północnej Anglii Paul Harman.
Poza JURY DOROSŁYCH nagrody i wyróżnienia przyznaje także JURY MŁODYCH, złożone z nastoletnich osób, wyłonionych w ramach otwartego naboru. Zgłaszające się pasjonatki i pasjonaci teatru, nie tylko oceniają spektakle. Pod okiem merytorycznych koordynatorów mają szansę na dogłębne poznawanie teatru, edukację krytyczną i teatralną przygodę. W tym roku koordynatorką merytoryczną JURY MŁODYCH będzie Sandra Szwarc, dramatopisarka oraz kierowniczka literacka Teatru Lalka w Warszawie. JURY MŁODYCH przyznaje Nagrodę im. Haliny i Jana Machulskich oraz wyróżnienia.
Oficjalne wyniki poznamy 25 października 2024 na uroczystej gali w Ambasadzie Szwecji.
Organizatorem Festiwalu jest Polski Ośrodek Assitej.
Festiwal dofinansowano z budżetu państwa - ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków m.st. Warszawy.
FOCUS: SZWECJA otrzymał dofinansowanie Szwedzkiej Rady Kultury (Kulturrådet).
SPONSOR: Wege Siostry
PATRON HONOROWY: Ambasada Szwecji
PARTNER STRATEGICZNY: Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka
PARTNERZY: SKM, Terminal Kultury Gocław, Szkoła Demokratyczna Bullerbyn: Wesoła Wioska Korczaka, Nowy Teatr – Międzynarodowe Centrum Kultury, Szwedzka Rada Kultury (Kulturrådet), Dom Kultury Praga, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Colombine Teaterförlag
Partnerzy medialni: Polskie Radio Dzieciom, Tygodnik Powszechny, e-teatr.pl, ladnebebe.pl, portal czasdzieci.pl.