Warszawa

Co dziewiąty nastolatek w Polsce przesyła swoje erotyczne zdjęcia

Co dziewiąty nastolatek w Polsce przesyła swoje erotyczne zdjęcia

Fundacja Dzieci Niczyje alarmuje: co dziewiąty nastolatek w Polsce przesyła swoje erotyczne zdjęcia. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje przez GfK Polonia1, co dziewiąty nastolatek w Polsce  (11%) w wieku 15-18 lat wysyłał za pośrednictwem telefonu lub internetu swoje nagie lub prawie nagie zdjęcia. Jedna trzecia respondentów (34%) przyznała, ze otrzymuje takie fotki. Ponad połowa młodych ludzi (58%) uznała, że zjawisko przesyłania zdjęć o charakterze erotycznym jest obecne wśród ich rówieśników.

 

Seksting, czyli przesyłanie nagich lub prawie nagich zdjęć i filmów przy użyciu telefonów komórkowych i internetu, stanowi poważne zagrożenie dla prywatności młodych ludzi. Zdarza się, że materiały przesyłane w prywatnej korespondencji  trafiają do sieci, a przedstawione na nich osoby stają się ofiarami cyberprzemocy.
Diagnoza Fundacji Dzieci Niczyje wskazuje, że problem w znacznym stopniu dotyczy również nastolatków w Polsce. Wynika z niej, że seksting realizuje się głównie pomiędzy osobami znajomymi, będącymi w związku lub na etapie nawiązywania relacji.. Dziewczęta (14%) wysyłają materiały erotyczne ze swoim udziałem częściej niż chłopcy (8%). Odbiorcami takich treści są za to zdecydowanie częściej chłopcy (40%), niż dziewczęta (29%).


- Badania i nasze doświadczenia ukazują stosowanie podwójnych standardów z uwagi na płeć uczestników sekstingu  -  chłopcy są zazwyczaj usprawiedliwiani, czy wręcz podziwiani, podczas gdy  dziewczyny prezentujące się nago oceniane są negatywnie, często przy użyciu wulgarnych epitetów - komentuje Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje, do której coraz częściej trafiają przypadki sekstingu. – Problem wzmaga beztroskie podejście młodych ludzi do dysponowania swoim wizerunkiem, również o charakterze seksualnym, podmiotowe traktowanie dziewcząt, przypisywanie wyglądowi szczególnej wartości i gotowość do krytykowania osób odbiegających od wyznawanych kanonów piękna. Jest to w dużej mierze wpływ wzorców płynących z przekazów medialnych - reklam, teledysków, relacji z życia gwiazd showbiznesu, czy w końcu popularnej wśród młodych ludzi  pornografii, która zastępuje często rzetelną edukację seksualną – dodaje Wojtasik.


Fundacja Dzieci Niczyje już w listopadzie 2014 roku rozpocznie kampanie społeczną poświęconą problemowi sekstingu wśród dzieci i młodzieży. Do szkół trafią scenariusz zajęć profilaktycznych, a w sieci prezentowane będą reklamy i filmy przestrzegają przed konsekwencjami wymiany materiałów o charakterze erotycznym.

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć