Warszawa

Kiedy dziecko jest gotowe, by pójść do szkoły?

Kiedy dziecko jest gotowe, by pójść do szkoły?

Wielu rodziców martwi się, że ich dzieci są zbyt małe i nie poradzą sobie z obowiązkami szkolnymi. Zobacz, kiedy maluch jest gotowy, by rozpocząć szkolną przygodę. Przedstawiamy dwie kluczowe kompetencje, które dziecko powinno posiadać nim usłyszy pierwszy dzwonek. Wskazujemy również czym jest dojrzałość szkolna w rozumieniu Podstawy programowej wychowania przedszkolnego, czyli na jakim etapie rozwoju powinno być dziecko, kończące przedszkole, a rozpoczynające przygodę ze szkołą.

 

Po pierwsze: rozumienie

 

Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoja pociecha jest gotowa na naukę, sprawdź, czy rozumie, czym jest szkoła. Dziecko powinno umieć zadawać pytania o szkołę oraz znać jej cel. Warto więc starać się rozmawiać z maluchem o szkole. Trzeba mu wyjaśnić, że szkoła to codzienne obowiązki, a nie jednorazowe wyjście. Mały uczeń musi odróżniać krótką przerwę od tej obiadowej.

 

Bardzo istotne jest również, by dziecko było gotowe na nawiązywanie nowych znajomości oraz rozwiązywanie konfliktów z rówieśnikami bez użycia przemocy. W kształtowaniu kompetencji społecznych może pomóc dobre przedszkole albo zabawa na podwórku.

 

Po drugie: samodzielność i umiejętność słuchania poleceń

 

Dziecko, które ma pójść do szkoły, powinno wykazywać się również bardziej praktycznymi umiejętnościami. Musi umieć samo korzystać z toalety. Warto nauczyć dziecko otwierania butelki z wodą, pudełka czy woreczka ze śniadaniem. Maluch musi pamiętać, że jeśli korzysta z pudełka na śniadanie, trzeba je z powrotem zabrać do domu.

 

Co istotne, uczeń powinien mieć dokładnie podpisany każdy zeszyt i książkę, by miał świadomość, że to jego rzeczy. Aby dziecko było gotowe do szkoły zadbaj o to, by potrafiło podać swoje pełne imię i nazwisko, a także adres zamieszkania.

 

Świeżo upieczony uczeń musi mieć świadomość, że poleceń nauczyciela trzeba słuchać, nie wolno np. wychodzić z ławki w celu zabawy.

 

Warto wyjaśnić dziecku zasady funkcjonowania szkoły, by w pełnej gotowości mógł rozpocząć swoją edukację.

 

Dojrzałość szkolna w rozumieniu Podstawy programowej

 

Dziecko gotowe do szkoły powinno mieć rozwinięte umiejętności w trzech obszarach: fizycznym, umysłowym i emocjonalno-społecznym.

 

W obszarze rozwoju umysłowego należy wskazać na takie umiejętności jak: zdolność dziecka do budowania pełnych zdań, umiejętność znajdowania różnic pomiędzy obrazkami, zdolność koncentracji na jednym obiekcie przez dłuższy czas, umiejętności związane z prostymi działaniami matematycznymi. Dziecko, które jest gotowe na edukację szkolną nie musi umieć pisać ani czytać, jednakże powinno umieć narysować szlaczek od lewej strony czy wskazać miejsce na kartce papieru. Przyszły uczeń powinien mieć rozwiniętą również percepcję słuchową, co objawia się m.in. w taki sposób, że dziecko odróżnia słuchowo wszystkie głoski.

 

Dziecko, które jest gotowe pod względem emocjonalno-społecznym na czekające go wyzwania związane z nauką potrafi nie tylko dostosować się do panujących reguł w grupie, ale także umie walczyć o swoją pozycję, nie wybucha płaczem, gdy coś nie idzie mu dobrze oraz potrafi zaakceptować np. sukcesy rówieśników albo, że z określoną czynnością na problem. Maluch gotowy emocjonalnie jest otwarty na nawiązywanie nowych relacji z dziećmi.

 

W obszarze sprawności fizycznej dziecko powinno mieć skoordynowane ruchy, bo np. nauka pisania wymaga precyzji ruchów. Dziecko powinno być samodzielne – potrafić zawiązać sobie buty, zapakować plecak czy zapiąć guziki w kurtce.

Dziecko, które nie jest gotowe na trudy nauki wyróżnia się ogromną lękliwością i niechęcią do zmian, nie potrafi opuścić mamy i taty nawet na chwilę, jest niesamodzielne i nie potrafi zupełnie kontrolować swoich emocji.

 

Ostatecznie to w poradni psychologiczno-pedagogicznej można uzyskać informacje na temat tego, czy dziecko przejawia gotowość szkolną. Warto skorzystać z takiego wsparcia.

 

 

Komentarze

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć