Żyjemy w czasach, w których mamy bardzo duży wpływ na kształtowanie edukacji naszych dzieci. Obok wyboru ścieżki edukacyjnej – szkoła tradycyjna czy alternatywna, edukacja domowa czy unschooling – istnieje ogromna ilość możliwości dodatkowych, takich jak: pójście ścieżką sportową, artystyczną, muzyczną, językową, do tego formacja społeczna (wolontariaty, harcerstwo, skauting), religijna (oaza, KSM,...). Wybór jest obecnie niemal nieograniczony. W całej tej ofercie nadal jednak nie sposób nie zauważyć wiodących wielorakich korzyści, których dziecko zaznaje w edukacji muzycznej. Powołując się na słowa eksperta (Michał Kierzkowski AM Gdańsk, „Rola zajęć muzycznych w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym”, „Psychologia rozwojowa” 2/2011):
Badania ostatnich dekad dostarczyły wielu interesujących informacji na temat korzyści, jakie płyną z aktywnego muzykowania. Najczęściej doniesienia te dotyczyły lepszego funkcjonowania poznawczego, choć uwagę badaczy przyciągały także różnorodne aspekty rozwoju wrażliwości emocjonalnej, procesy motywacyjne lub rodzaj nawiązywanych relacji społecznych u osób zajmujących się działaniami muzycznymi. Stało się oczywiste, że obok nabywania wielu specyficznie muzycznych umiejętności zaangażowanie w grę na instrumencie od wczesnych lat dziecięcych przyczynią się do rozwoju kompetencji językowych, pamięci słownej, rozwoju umiejętności czytania i selektywnej uwagi oraz do polepszenia osiągnięć matematycznych. Ponadto zajęcia muzyczne pogłębiają wrażliwość emocjonalną, a nawet oddziałują na poziom inteligencji.
Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko rozpocząć muzykowanie. Tym, którzy zdecydują się na gitarę, spieszy z pomocą Jacek Wenclewski, autor wielu samouczków dla dzieci i dorosłych, aktywny zawodowo muzyk, który ma duże doświadczenie pracy warsztatowej z dziećmi i dorosłymi. Jego najnowszą propozycją są „Przeboje muzyki klasycznej dla dzieci”, niewielka objętościowo książeczka, która pomimo niepozornej formy zawiera jednak wszystko to, co zawierać powinna. A wszystko, to znaczy: informacje o tym, jak dobrać instrument do wieku i wzrostu dziecka, który rodzaj gitary wybrać, w jakie koniecznie potrzebne akcesoria się wyposażyć. Następnie autor pisze o postawie ciała i ułożeniu dłoni, przeprowadza również początkujących muzyków przez trudny proces czytania tabulatur.
Wenclewski przygotował ćwiczenia, które mają wprowadzić do gry utworów, obok opisu i zdjęć mamy do dyspozycji również nagrane na dołączoną do książki płytę DVD filmy, z – co szczególnie istotne – wskazaniem właściwego wykonania ćwiczeń i ich pożądanego w efekcie finalnym brzmienia. Autor wybrał dla początkujących gitarzystów utwory takie, jak „Oda do radości”, „Aria torreadora”, „Marsz turecki”, czy „Wiosna”, czyli najbardziej znane i lubiane klasyki, porządkując je od pozycji najłatwiejszych, do tych wymagających nieco więcej umiejętności. Całość jest przejrzysta i dobrze wyjaśniona, czuć wyraźnie rękę nauczyciela praktyka. „Przeboje muzyki klasycznej dla dzieci. Samouczek na gitąrę” to bardzo dobry pierwszy krok do przygody z muzyką.
Anna Barasińska