Sformułowane na przełomie XIX i XX wieku podstawy alternatywnej szkoły – waldorfskiej - zakładają m.in. bliski kontakt dziecka ze środowiskiem, w którym żyje, indywidualność, naukę poprzez zabawę przy wykorzystaniu przedmiotów wykonanych z naturalnych materiałów, brak ocen oraz ścisłą współpracę z rodzicami. Chcąc przybliżyć je czytelnikom i rozwiać wszelkie pojawiające się wątpliwości, Impuls wydał wartościową książkę Barbary Kowalewskiej, omawiającą wszystkie aspekty owej edukacji.
Pozycja Mam czas dla dziecka, opierając się na zaleceniach Rudolfa Steinera, w ciekawy sposób przybliża czytelnikowi owe ujęcie edukacji, odnosząc się do codziennego rozwoju dziecka - opieki, socjalizacji i wychowania, a także opisuje wykonanie inspirujących prac plastycznych na każdą porę roku oraz przywołuje wiele zabaw słowno-muzycznych (np. paluszkowe i wyliczanki).
Autorka słusznie nazywa tę pozycję poradnikiem pedagogicznym. Przeznaczona dla pedagogów, w tym studentów pedagogiki, przybliża najnowsze badania psychologiczne dotyczące rozwoju dziecka, uzupełnia wiedzę odnoszącą się do założeń Rudolfa Steinera i opierając się nie tylko na wiedzy naukowej, ale i zdobytym doświadczeniu podaje praktyczne rozwiązania edukacyjne. Rodzicom natomiast przybliża filozofię Steinera w przystępny, nienużący sposób i zachęca ich do wspólnej zabawy z dziećmi, na przykład w teatr albo tworzenie kukiełek.
Warto wspomnieć również o tym, że atutem pozycji jest masa odniesień do uzupełniającej, aktualnej na rynku wydawniczym literatury oraz doświadczenie, które autorka zebrała podczas pracy i jakim dzieli się z czytelnikiem, a także wiele rysunków oraz zdjęć, uzupełniających tekst. Dodatkowo, znaczną część książki można czytać wybiórczo, co ułatwia korzystanie z niej. To ogromny atut, gdyż czytelnik ma możliwość powracania do intrygujących go kwestii bez wgłębiania się w lekturę; może z łatwością znaleźć interesujące go informacje, pomijając te występujące wcześniej.
Podsumowując, książkę Mam czas dla dziecka mogę śmiało polecić wszystkim pedagogom i rodzicom, którzy pragną zapoznać się z alternatywną kulturą wychowania prezentowaną przez Rudolfa Steinera. Zapewniam, że pozycja nie raz zaskoczy Was godnymi uwagi, kreatywnymi pomysłami na spędzenie czasu z dzieckiem, podaruje pomysły na wykonanie nowych zabawek i przybliży lub odświeży wiedzę o pedagogice steinerowskiej w sposób zaskakujący. Jak zapewnia we wstępie autorka, lektura „będzie stanowić szansę na odzyskanie poczucia sensowności i codziennych zajęć i odkrycia ogromnych przestrzeni wolności ukrywających się (…) w wychowaniu dzieci”.
Eliza Idczak