Pedagogika waldorfska dla dzieci od trzech do dziewięciu lat to, napisany dość przystępnym językiem, przewodnik po teoretycznych założeniach edukacji i praktycznych jej aspektach realizowanych po dzień dzisiejszy w szkołach waldorfskich, stanowiących alternatywę dla tradycyjnej szkoły. Przyznam, że pierwsze strony wstępu, ze względu na pewną chaotyczność opisu założeń tytułowej pedagogiki i specyficzną terminologię, mogą nieco zniechęcić (zwłaszcza rodziców, którzy nie są pedagogami). Jednak kolejne rozdziały książki czyta się już znacznie łatwiej.
Niemniej jednak Pedagogika waldorfska dla dzieci od trzech do dziewięciu lat adresowana jest głównie do pedagogów, którzy chcą bliżej zapoznać się z systemem kształcenia mającym na celu całościowy rozwój dziecka z uwzględnieniem jego sfery emocjonalnej, poznawczej i cielesnej. Autor jednak nie koncentruje się jedynie na szczegółowym przedstawieniu teoretycznych założeń koncepcji szkoły waldorfskiej, a podpiera się w wielu miejscach praktycznymi obserwacjami uzasadniającymi słuszność proponowanego modelu kształcenia. A zatem Pedagogika waldorfska dla dzieci od trzech do dziewięciu lat to dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej nieocenione kompendium wiedzy o celach nauczania i wychowania, fazach rozwoju (swobodnej zabawy, motoryki, mowy, kompetencji społecznych u dzieci 3-9 letnich), organizacji zajęć lekcyjnych, metodach wspierania prawidłowego rozwoju, rytmie siedmioletnim, etapach przemiany sposobu uczenia się w świetle koncepcji szkoły waldorfskiej.
Lektura, choć dość specyficzna i fachowa, może jednak zainteresować również rodziców poszukujących alternatywnych form kształcenia swoich pociech. Tym bardziej, że w wielu miastach powstają przedszkola waldorfskie, a założenia tej pedagogiki nie są powszechnie znane.
Na stronach Pedagogiki waldorfskiej dla dzieci od trzech do dziewięciu lat mowa jest także o dojrzałości szkolnej i obniżeniu wieku rozpoczęcia nauki. Temat jakże aktualny i wart uwagi, który może zainteresować szersze grono czytelników.
Jako rodzic-pedagog przeczytałam tę książkę od deski do deski, ale zdaję sobie sprawę z tego, że dla rodzica, który na co dzień nie ma styczności z tego typu fachową literaturą Pedagogika waldorfska dla dzieci od trzech do dziewięciu lat może okazać się lekturą miejscami trudną do przebrnięcia. Polecam zatem do całościowej lub wybiórczej lektury – w zależności od zainteresowań i potrzeb!
mama Karina