4-latek dwujęzyczny
Witam, jestem mamą prawie 4 letniego chłopczyka. Mieszkamy w Edinburgh. Od kiedy syn skończył 1,5 roku uczęszcza do przedszkola, gdzie zajęcia prowadzone są w języku angielskim. Do trzech lat prawie nie mówił, pojedyncze słowa po polsku i angielsku. Poprosiłam o konsultacje z logopedą, ale panie z przedszkola stwierdziły, że syn bardzo dobrze się komunikuje i rozumie po angielsku i trzeba jeszcze poczekać, gdyż jest dwujęzyczny. W domu rozmawiamy tylko po polsku, zaś czytanie książek i oglądanie bajek jest w obu językach. Syn aktualnie ma 4 latka, bardzo mało mówi po polsku, składa proste zdania: "Mama chce pić", "Tata chodź spać", "Moje auto", czasem używa angielskich słów. Umie liczyć po angielsku i po polsku, ale czasem miksuje jak liczy. Rozumie nas doskonale i wykonuje polecenia w domu po polsku, a w przedszkolu po angielsku. Po rozmowie w przedszkolu okazało się, że syn mówi po angielsku, czego ja nie słyszę, gdyż w domu posługuje się polskim. Chce nadmienić, że u syna słyszę szkocki akcent i że ma problemy z niektórymi sylabami. Ja mowie po polsku, a on powtarza, ale jakby mówił po angielsku.
Myślę o Speech Therapy, gdyż za rok powinien pójść do szkoły. Cala rodzina w Polsce uważa, że syn jest opóźniony w mówieniu, ale przecież rozumie w obu językach i zaczął mówić. Mam do Pani masę pytań, no ale najważniejsze jak mogę pomoc mojemu synowi? W jakim języku powinna być Speech Therapy? I jak go stymulować, aby zaczął więcej mówić po polsku.
Pytanie przesłała Pani Kinga

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kingo,
rzeczywiście rozwój mowy synka jest mocno opóźniony i konieczna jest stymulacja. Dziecko w wieku 1,5 roku nie jest gotowe do rozdzielnia dwóch języków, dlatego dzieci emigrantów powinny iść do przedszkola dopiero, gdy budują już zdania w języku etnicznym.
Jeśli Pani zdecyduje się na Speech Therapy, to trudno będzie wzbudzić motywację do posługiwania się językiem polskim. Proszę przeczytać artykuł o dwujęzyczności na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Polecam do stymulacji program "Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski" -  www.arson.pl  oraz "Kocham czytać" - www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska