Implanty
Jestem ciocią 11 letniego dziecka z głębokim, obustronnym niedosłuchem graniczącym z głuchotą. Dziecko, odkąd pamiętam, nosi aparaty, lecz niestety, w chwili obecnej nie wystarczają one, aby dziecko - w miarę możliwości oczywiście - dobrze funkcjonowało. Ma doskonale wypracowaną mowę, naprawdę pięknie mówi. Od jakiegoś jednak czasu pojawiły się ogromne kłopoty z odbiorem - czyta tylko z ruchu warg, pozostaje też język migowy, którym jednak można się porozumieć tylko i wyłącznie z określoną grupą osób. W tej sytuacji rodzice dziecka zdecydowali się założyć implanty, czego dziecko też się "domaga" aby lepiej porozumiewać się z innymi. Może się mylę, ale gdy czytam odpowiedzi Pani wnioskuję, że bardzo ważne jest, na które ucho zakładany jest implant. I że najlepiej, gdyby było to prawe ucho. Dlaczego to ma takie znaczenie, które ucho jest zaimplantowane? Proszę Panią również o opinię, czy zasadnym jest rozważanie, aby założyć dziecku od razu implanty na lewe i prawe ucho? Który wybór i dlaczego byłby najlepszy dla dziecka?
Bardzo liczę na odpowiedź Pani przed podjęciem decyzji w tak bardzo ważnej sprawie jaką jest operacja.
Moje kolejne pytanie dotyczy rehabilitacji dziecka po operacji. Jak długo trwa, na czym polega - jak pracować z dzieckiem w domu, aby osiągnąć wysoką skuteczność. Gdzie szukać porady, lub - ewentualnie, literatury na ten temat? Jakie tytuły Pani by polecała? Bardzo proszę o wiadomość w tej sprawie.
Serdecznie Panią pozdrawiam
Pytanie przesłała Pani Halina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Halino,
badanie prowadzone przeze mnie oraz dr S.Orłowską-Popek pokazały, że ŻADNE dziecko zaimplanotawne na ucho lewe nie potrafi odbierać mowy, tak by ją rozumieć. Słyszą , ale nie rozumieją. Dzieje się tak dlatego, mówiąc w wielkim skrócie, że lewe ucho przesyła informację do prawej półkuli, która nie odczytuje informacji językowych tak dobrze jak lewa (więcej na ten temat w artykułach A. Grabowska, W Budohoska i E. Szeląg). W artykułach tych autorek można także przeczytać na temat przesunięcia czasowego w odbiorze informacji językowych, gdy dominującym jest ucho lewe.
Sugeruję także najpierw jedną operację, bo zdarzają się różne komplikacje od uszkodzenia implantu począwszy na indywidualnych problemach dziecka skończywszy. Ważny jest też czas operacji. W krajach zachodnich spotkałam wiele dzieci z 2 implantami, ale operacje były wykonywane "na raty". Wielu moich uczniów mimo głębokiej wady słuchu nie zdecydowało się na operację, skończyli studia, założyli rodziny. Oczywiście muszą czytać z ust.
O programowaniu języka dzieci z implantami można przeczytać w artykułach dr S.Orłowskiej-Popek, które można znaleźć w zakładce do pobrania na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska