Jakie pomoce dla wspierania mowy/czytania
Witam, jestem mamą 5 letniej dziewczynki z rzadkim zespołem genetycznym (z. Rubinstein-Taybi). Zespół ten często wiąże się z opóźnieniem lub nawet brakiem mowy. U mojej córki na szczęście mowa się rozwija. Od około pół roku, bardzo ładnie rozwija się u niej mowa, wcześniej były to pojedyncze słowa, a w tej chwili buduje proste zdania, stosuje nawet pewne reguły gramatyczne. Wymowa jest dość niewyraźna, ale większość da się zrozumieć. Zauważyłam też że "wciągnęły" ją literki, chętnie się im przygląda, pokazuje, próbuje powtarzać. Pracujemy na serii "Kocham czytać" i kilku programach komputerowych. Chciałabym spytać co jeszcze z pomocy edukacyjnych swoich lub innych autorów poleciłaby Pani dla dalszej stymulacji córki.
Pytanie przesłała Pani Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
córeczka potrzebuje też programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki" i "Fleksja rzeczownika", być może także "Przyimki" (www.arson.pl) Słuchać powinna w słuchawkach - to warunek skuteczności.
Zachęcam do skorzystania z pomocy A. Fabisiak-Majcher "Moje układanki" - www.wir-wydawnictwo.com. W tym wydawnictwie jest pomoc Anny Żywot "Powtarzam, rozumiem, nazywam" oraz B. Pietrzyk "Bingo sylabowe".
Proszę nie korzystać na tym etapie z programów komputerowych, gdyż one pobudzają bardzo pracę prawej półkuli mózgu, co uniemożliwia formowanie się lewopółkulowego przetwarzania języka. A tylko lewa półkula mózgu przetwarza prawidłowo język.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska