Droga Pani Wioletto,
koniecznie trzeba ustalić dominującą rękę. Trzeba uzyskać pewność, co do preferencji. Przede wszystkim należy zdiagnozować precyzję ręki lewej i prawej. Proszę przygotować próby z użyciem narzędzi: widelec (nabijanie kostek z plasteliny), nożyk plastikowy (smarowanie kromki masłem), nożyczki (wycinanie koła wzdłuż linii). Trzeba obserwować precyzję wykonania i mierzyć czas dla ręki lewej i prawej. Kolejne próby - rozkładanie, po jednej 15 kart ręką lewą i prawą oraz dorysowywanie połówek obrazków ręką lewą i prawa, łączenie kropek (linia, trójkąt, koło).
Na podstawie porównania czasu i precyzji wykonania podejmuje się decyzję o wyborze ręki dominującej. Ręką dominującą chłopiec powinien; jeść, rysować, układać podpisy pod obrazkami. Podczas układania wzorów z klocków i obrazków z części oczywiście dziecko używa obu rąk. Brak wyboru ręki negatywnie wpływa na procesy uwagi i zwalnia rozwój mowy. Konieczne jest programowanie języka, ćwiczenia grafopercecji, program słuchowy ("Słucham i uczę się mówić" - "Trudne głoski" (www.arson.pl) oraz ćwiczenia sekwencji, myślenia przez analogię.
Warto poprosić o wsparcie logopedę metody krakowskiej
(www.szkolakrakowska.pl). Potem będzie Pani mogła ćwiczyć sama.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze