Warszawa

Porady naszych Ekspertów

4-latek, problemy

Witam,

mój syn za 2 miesiące skończy 4 lata, miał teraz badanie logopedyczne w przedszkolu i wyszły problemy, których chciałabym poznać przyczynę i jak z nim pracować, żeby to naprawić. Rozumienie poleceń słownych - prawidłowe, trudności z koncentracją uwagi. Zdolność wypowiadania się - prawidłowa. Liczne uproszczenia w mowie spontanicznej, w izolacji duża poprawa, mówi dość wyraźnie. Myślenie przyczynowo-skutkowe: nie potrafi wskazać początku historyjki, nie porządkuje zdarzeń w czasie, układa obrazki od prawej strony do lewej. Pamięć wzrokowa: 3 elementy - zapamiętuje 1 lub 2 elementy, układa od prawej do lewej, nie odwzorowuje w kolejności. Pamięć słuchowa: 3 elementy, zapamiętuje 1 lub 2 elementy, układa od prawej do lewej, nie odwzorowuje w kolejności. Trudności w przetwarzaniu informacji linearnych i sekwencyjnych. Generalnie wg mnie ręka wybrana prawa, gdyż je, rysuje prawą ręką, choć w rodzinach są osoby leworęczne, Oko, zawsze lornetę przystawia do prawego oka, kopie piłkę prawa nogą. Sama zauważyłam, że rysuje często od prawej do lewej, np. tak kreskę rysuje oraz koło odwrotnie niż ja, choć go poprawiam jak to widzę. O czym to świadczy? Będzie miał terapię logopedyczną w przedszkolu 2 raz w tygodniu lub można nawet więcej, gdyż zależy od nas (płatna). Ile razy w tygodniu powinna być terapia prowadzona przy takich problemach? Syn jest z końca roku, będziemy chcieli odroczyć obowiązek szkolny.

Wioletta
Mama Alicja - Mama dwóch synków: 4-letniego i 14-miesięcznego

Mama Alicja

Mama dwóch synków: 4-letniego i 14-miesięcznego

Odpowiedź:

Droga Pani Wioletto,

 

koniecznie trzeba ustalić dominującą rękę. Trzeba uzyskać pewność, co do preferencji. Przede wszystkim należy zdiagnozować precyzję ręki lewej i prawej. Proszę przygotować próby z użyciem narzędzi: widelec (nabijanie kostek z plasteliny), nożyk plastikowy (smarowanie kromki masłem), nożyczki (wycinanie koła wzdłuż linii). Trzeba obserwować precyzję wykonania i mierzyć czas dla ręki lewej i prawej. Kolejne próby - rozkładanie, po jednej 15 kart ręką lewą i prawą oraz dorysowywanie połówek obrazków ręką lewą i prawa, łączenie kropek (linia, trójkąt, koło).


Na podstawie porównania czasu i precyzji wykonania podejmuje się decyzję o wyborze ręki dominującej. Ręką dominującą chłopiec powinien; jeść, rysować, układać podpisy pod obrazkami. Podczas układania wzorów z klocków i obrazków z części oczywiście dziecko używa obu rąk. Brak wyboru ręki negatywnie wpływa na procesy uwagi i zwalnia rozwój mowy. Konieczne jest programowanie języka, ćwiczenia grafopercecji, program słuchowy ("Słucham i uczę się mówić" - "Trudne głoski" (www.arson.pl) oraz ćwiczenia sekwencji, myślenia przez analogię.


Warto poprosić o wsparcie logopedę metody krakowskiej
(www.szkolakrakowska.pl). Potem będzie Pani mogła ćwiczyć sama.

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: problemy logopedyczne, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć