3-latka nie rozmawia i nie bawi się z dziećmi w przedszkolu
Witam serdecznie,
moja 3-letnia córka poszła od września do przedszkola. Niestety, w przedszkolu nie reaguje na polecenia nauczycielki, nie rozmawia ani nie bawi się z dziećmi. Natomiast przed wejściem do przedszkola oraz po wyjściu buzia jej się nie zamyka.
Problem z kontaktami z dziećmi zaczął się po wyjściu ze szpitala w czerwcu. Zauważaliśmy z mężem, że wśród dorosłych nie ma żadnych oporów, niezależnie gdzie się znajduje (w sklepie, przychodni, na dworze), problem istnieje wyłącznie w przedszkolu.
Proszę o radę, bardzo się niepokoję jej zachowaniem w przedszkolu.
Pozdrawiam
Sylwia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
dla wielu dzieci pójście do przedszkola jest dużą zmianą. Wiąże się ona z poznaniem nowego budynku, nowych kolegów i koleżanek, opiekunek, reguł, wymagań itd. Z tego powodu bardzo często dzieci mają trudności z przystosowaniem się do placówki.
Reakcja Pani córki nie jest więc wyjątkowa, ani szczególnie niepokojąca. Prawdopodobnie córka potrzebuje nieco więcej czasu, żeby się zaadaptować do nowego środowiska. To, co może być najbardziej pomocne w tej sytuacji dla dziecka, jest poczucie, że jest rozumiane i wspierane. Dobrze jest więc cały czas starać się z córką rozmawiać na temat przedszkola, pytać ją o przemyślenia, uczucia, doświadczenia przedszkolne. Zadawać jej pytania na temat jej wątpliwości, lęków czy oczekiwań. Nie wyśmiewać jej obaw, nie załamywać rąk nad jej słabościami, lecz oferować zrozumienie, bliskość, ciepło, życzliwość.
Oprócz tego bardzo pomocne może być wspólne czytanie z dzieckiem książek, które mają na celu oswojenie się z nową rzeczywistością szkolną. Takich książek jest mnóstwo, np.: Christine L'Heureux "Kamyczek. Przedszkole", Anna Casalis "Tupcio Chrupcio nie chce iść do przedszkola", Agnieszka Frączek "Przedszkoludki. 100 radości i 2 smutki", Beata Ostrowicka "Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkolaki", Renata Piątkowska "Opowiadania dla przedszkolaków", Barbara Gawryluk "Przedszkolaki z ulicy Morelowej", Liane Schneider "Zuzia idzie do przedszkola", Marzanna Graff-Oszczepalińska "Żyrafa Aldona idzie do przedszkola", Zofia Stanecka "Basia i przedszkole".
Jeżeli jednak uważa Pani, że niepokojące symptomy w zachowaniu córki utrzymują się za długo lub że są zbyt nasilone, to oczywiście można skontaktować się ze specjalistą. Pomocny w tej sytuacji będzie psycholog dziecięcy, najlepiej pracujący z całą rodziną (psycholog rodzinny). Z psychologiem dziecięcym można umówić się w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta bezpłatna), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta bezpłatna na NFZ) lub w poradni prywatnej (wizyta płatna). Można również skorzystać z pomocy psychologa przedszkolnego, jeżeli oczywiście placówka współpracuje z psychologiem.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek