Droga Pani Profesor! Jestem nauczycielka w przedszkolu. Do mojej grupy przychodzi chłopiec z autyzmem kilka razy w tygodniu na parę godzin. (chłopiec nie mówi, jedyne co zauważyłam to, że rozpoznaje cyfry, układa puzzle). Jednak chłopczyk nie nawiązuje kontaktu z dziećmi, tak jakby ich "nie widział". Trudno jest mi z nim nawiązać jakikolwiek kontakt, dziecko nawet nie patrzy na mówiącego. Chłopiec jest objęty opieką logopedyczną ale nie widać żadnych efektów, a matka sama nie szuka innej pomocy dla dziecka. Byłabym wdzięczna gdyby Pani poleciła mi od czego zacząć pracę z tym dzieckiem? Jak nawiązać z nim kontakt?
Pytanie przysłała pani Aneta
Droga Pani Aneto,
ważne jest rozpoczęcie terapii skierowanej na budowanie systemu językowego. Trudno o tym pisać na forum, bo przecież to ogrom wiedzy. Mamy w Krakowie dobre efekty terapeutyczne z dwu i trzylatkami. Dziecko czteroletnie ma już bardzo dużo straconego czasu, ale trzeba podjąć wyzwanie. Na początek proszę zastosować program "Słucham i uczę się mówić. Sylaby i rzeczowniki" Elżbiety Wianeckiej www.arson.pl.
Potem stosujemy symultaniczno-sekwencyją naukę czytania, www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze