Problem z córką
Witam,
mam takie pytanie, moja córka (4 latka) nie chce zostać z nikim z rodziny, tylko ze mną. Jak była młodsza, nie było z tym żadnego problemu. Teraz trwa to już od dłuższego czasu.
Do przedszkola nie chce chodzić, bo tylko z mamą będzie chodziła. Dodam, że na początku chodziła, ale później coś się odmieniło i nie było mowy.
Panicznie boi się, że nie wrócę po nią. Dodam, że mąż wyjeżdża do pracy za granicę. Nie wiem, czym to może być spowodowane? Czy wyrośnie z tego czy trzeba udać się do specjalisty?
Czasami mówi, że boi się, że wyjadę do pracy jak tata i długo mnie nie będzie.
Proszę o poradę i dziękuję,
Renata

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
wydaje się, że rzeczywiście zachowania córki mogą być spowodowane lękiem
przed długim rozstaniem z mamą. Dziecko w wieku czterech lat nie do końca
rozumie pojęcia, związane z perspektywą czasową. W związku z tym
ma prawo odczuwać lęk, strach i niepewność, które spowodowane są brakiem
obecności rodziców.
Ta niepewność zapewne wzmacniania jest przez wyjazdy taty. W takiej sytuacji
radziłabym udać się wraz z mężem do specjalisty, najlepiej psychologa rodzinnego (lub dziecięcego), który pomoże Państwu określić dokładne powody trudności córki oraz zasugeruje możliwe rozwiązania problemu.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek