Jak wykorzystać precyzyjność w ruchach 1,5 rocznego dziecka?
Moja córeczka uczęszcza na zabawy fundamentalne z dziećmi w jej przedziale wiekowym (12-18 miesięcy). Oprócz zabaw ruchowych są także zabawy rozwijające mięśnie rączek, paluszków. Podczas takich zabaw, jak np. przesypywanie fasoli z jednego pojemnika do drugiego, czy układanie klocków Córeczka wykazuje niezwykła precyzję, dokładność w tych czynnościach. Jest to bardzo zauważalne na tle innych dzieci. Uważam, że jest to cenna cecha, którą należy pielęgnować, bo w przyszłości może jej pomóc w nauce i innych sferach życia. W związku z tym mam pytanie jak mogę to zrobić? Czy w ogóle jest sens robienia czegokolwiek właśnie w tym kierunku? Będę wdzięczna za odpowiedź, pozdrawiam;)
Pytanie przysłała pani Monika

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam,
Proszę pamiętać, że dzieci rozwijają się w różnym tempie. To, że na tym
etapie rozwoju Pani córka szybciej nabywa umiejętności manipulacyjne to nic
nie znaczy. Za "chwilę" dzieci w jej wieku mogą ją dogonić, dzięki czemu jej
umiejętności nie będą się wyróżniały na tle grupy rówieśniczej.
Nie widzę, zatem potrzeby specjalnego traktowania i dodatkowego stymulowania
tychże umiejętności (proszę pamiętać, że dziecko można przestymulować czy
sprawić, że dodatkowe ćwiczenia staną się nudne i męczące). Proszę robić to, co zapewne Pani robi do tej pory: dawać dziecku możliwość podczas zabaw
trenowania ruchów precyzyjnych i rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dzięki temu (tak jak Pani słusznie myśli) zmniejsza się ryzyko wystąpienia
trudności m.in. grafomotorycznych u dziecka a w konsekwencji trudności w
nauce.
Proszę także pamiętać, aby stymulować córkę również w innych sferach
(motoryka duża). Dzięki czemu córka będzie rozwijała się całościowo i
harmonijnie.
Pozdrawiam