Kłamstwo, jak sobie z nim radzić?
Witam Panią,
Mam duży problem z moim 8-letnim synem. Bardzo często kłamie. Nie zawsze w sytuacjach dla niego niekorzystnych, ale zawsze idzie w tzw.: "zaparte", nawet, jeśli całe otoczenie wie, że to nieprawda. Kompletnie nie wiem, jak sobie z tym radzić, ponieważ skala problemu jest na tyle duża, iż karanie byłoby stanem permanentnym. Dodam jeszcze, że syn jest lubianym chłopcem, dość grzecznym i w szkole np. nie sprawia kłopotów wychowawczych. Mogę nawet powiedzieć, że jest wrażliwy i wyjątkowo empatyczny. Ponadto ma duży kłopot ze wzrostem. Od 4 lat jest pod opieką endokrynologa, ponieważ znajduje się na granicy siatki centylowej, co oznacza, że zawsze jest najniższy w swojej grupie rówieśniczej. Często, więc wymyśla także opowieści o swoich rzekomych zwycięstwach i przewagach. Bardzo proszę o jakieś wskazówki, jak mam z nim postępować. Wstydzę się, że tak kłamie, bo odwaga mówienia prawdy jest dla mnie bardzo ważna i ja sama staram się tak postępować. A poza tym w sytuacjach konfrontacyjnych, nie jestem w stanie wyrobić sobie opinii, ponieważ wiem, że tak często kłamie. Trudno mi, więc go bronić lub wyznaczać granicę. Z góry dziękuję za pomoc.
Pytanie przysłała pani Małgosia

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam,
Trudno mi odpowiedzieć kompletnie na Pani pytanie, ponieważ nie podała Pani
żadnych szczegółów. Nie wiem czego dotyczą kłamstwa?
Jeśli syn kłamie - to może oznaczać, że się boi. Jeśli się boi, to może
oznaczać, że nie ma poczucia bezpieczeństwa.
Pytanie czego się boi. Może kary? Może "postawienia pod ścianą" i
dopytywania? Może awantury? Kłamstwo nie bierze się znikąd, dziecko nie
rodzi się z umiejętnością kłamstwa ale tej umiejętności nabywa w miarę
rozwoju i własnych doświadczeń.
Pisze Pani, że syn ma problemy zdrowotne i wymyśla też historie o swoich
rzekomych zwycięstwach. Być może czuje się gorszy, niedowartościowany. Być
może czuje, iż nie ma przy sobie osoby/przyjaciela, któremu mógł by się
zwierzyć ze swoich problemów.
Ważne jest aby syna wzmacniać, chwalić, sprawiać, że będzie czuł się ważny,
potrzebny i wartościowy. Ważne jest aby on sam zaczął w to wierzyć.
Proponuję udać się na konsultacje do psychologa, który porozmawia z Panią i
z synem, który będzie mógł zagłębić się w temat i chociażby przez badania
diagnostyczne poznać powody, dla których syn kłamie. Jak również sprawdzić
jak syn postrzega siebie oraz jak myśli, że postrzegają go inni. To jest
istotne aby zbudować w nim poczucie pewności siebie.
pozdrawiam
Dorota Kalinowska
psycholog