Problem z pieluszką
Dzień Dobry! Mam ogromny problem z prawie już 4 letnim synkiem. O ile siusiu robi bez problemu do nocnika lub kibelka, tak kupkę tylko i wyłącznie do pieluszki. Próbowaliśmy już i "przekupywania" zabawkami, tłumaczeniem, namawianiem, ale nic nie przynosi rezultatu. Jeśli chowam pieluszki, synek nie wypróżnia się nawet przez ponad tydzień. Doszło nawet do tego, że zaczął trzymać siku. Nie wiem, jak mam się zachować. Jakich argumentów użyć, aby go przekonać?
Pytanie przysłała pani Iwona

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Problem o którym Pani pisze jest dość powszechny. Z pewnością na ten fakt ma
wpływ m.in. pójście do przedszkola jak również jest to naturalny etap
rozwoju.
Jako mama przechodziłam przez to 2 razy i to co mogę Pani polecić to
spokój:-), zaakceptowanie tego stanu i danie przyzwolenia dziecku na
załatwianie się w pieluchę. Jednak za każdym razem proszę dziecku
przypominać, iż ma ono możliwość załatwienia się do nocnika czy kibelka.
Proszę nie karać dziecka, nie krzyczeć na nie, nie przekupywać - to do
niczego nie prowadzi. Może natomiast dziecko zmotywować wprowadzając system punktowy. Proszę wytłumaczyć dziecku, że za każdym razem gdy zrobi kupkę do nocnika dostanie punkt, a za zebranie np 5 punktów dostanie nagrodę w postaci np. wyjścia do kina (proszę unikać nagród materialnych, najlepszą
nagrodą jest czas spędzony z rodzicem).
Ten problem przede wszystkim dotyczy nas - dorosłych, nam jest trudno
zaakceptować takie zachowanie, zwłaszcza że często odbieramy je jako
złośliwe.
Jeśli dziecko będzie czuło akceptacje, jeśli zobaczy że ten temat nie
stanowi motywu przewodniego w rozmowach rodzinnych i jeśli poczuje, że
Państwo jesteście spokojni i denerwujecie się gdy maluch chce załatwić się
do pieluchy - problem minie :-)
Proszę jednak obserwować dziecko: czy ma apetyt, czy jest wesołe, żywe itp.
jeśli będzie Panią coś niepokoiło z punktu widzenia medycznego proszę udać
się do pediatry.
Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia
Dorota Kalinowska