Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Opóźnienia mowy u 3 latka

Witam, moja córka w marcu skończy trzy latka. Zdecydowanie ma opóźniony rozwój mowy, mówi przede wszystkim po swojemu, zdecydowanie źle wpływa na nią telewizja, dlatego już dawno z niej zrezygnowaliśmy. Plącze i krzyczy jak chce coś powiedzieć, jest sfrustrowana. Od jakiegoś czasu pracujemy z seria "kocham czytać", czyta samogłoski, wyrażenia dzwiękonaśladowcze, wczoraj zaczęłyśmy zeszyt 3 i już powtarza łatwe sylaby.
Zaczyna powtarzać tez proste teksty piosenek, ale bardzo je zniekształca. Córeczka staje się bardziej pewna siebie i otwarta na innych ludzi, co jeszcze chwile temu była zamkniętą w sobie dziewczynką. Widzę, że źle jej z tym, że nie potrafi dogadać się z innymi dziećmi, przyznam, że kontakt z dziećmi ma bardzo mały, ale gdy już go ma, nie umie się przełamać. Dzieci ja troszkę odpychają. Czytałam o tym, że lateralizacja ma wpływ na rozwój mowy i koncentracje,wydaje mi się, że córka jest oburęczna, choć z przewaga lewej reki, czasami nie wie, którą ma jeść itp. Jeśli jest to możliwe, chciałabym, żeby Pani mi rozpisała z jakich pomocy logopedycznych, układanek korzystać.

mama Kasia
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Kasiu, koniecznie trzeba także zastosować program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie
jest A?" oraz "Samogłoski"(www.konferencje-logopedyczne.pl)
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie
klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" i
"Układanki prawo i lewopółkulowe"- www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),o tym jak prowadzić dziennik wydarzeń przeczyta Pani w blogu – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at


Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: opóźnienia, mowy, mowa

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć