Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Brak mowy u 4-latka z zespołem wad wrodzonych

Witam bardzo serdecznie,
Jestem mama 4-letniego chłopca z zespołem wad wrodzonych 46XY ,der(7)t(7,15)(q36;q25)[15]. Choroby zdiagnozowane u syna to wada serca- zastawkowe zwężenie aorty z niedomykalnością zastawki mitralnej i aortalnej, choroba Hirschsprunga, opóźnienie psychoruchowe, niedosłuch obustronny zmysłowo-nerwowy. Dodatkowo myślę, że to ważne MRI głowy wykazało opóźnioną mielinizację biegunów skroniowych i górnych warstw płatów czołowych oraz w miejscach typowych przy tylnych częściach trzonów komór bocznych. Mateusz do tej pory nie mówi nic nawet sylab, rozumienie mowy jest na etapie prostych poleceń popartych gestem.
Może pani mogłaby coś doradzić, podpowiedzieć, np.: jak z nim pracować lub co jeszcze możemy zrobić?
Mamy zajęcia z logopedą, psychologiem, pedagogiem, rehabilitację ruchową i grupową, mamy dogoterapię oraz teraz zaczęliśmy rehabilitację w wodzie.
Bardzo proszę o jakąkolwiek pomoc, sugestię i z góry dziękuję.

Magda
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Magdo,

Synek jest jeszcze mały, można wiele zrobić. Proszę poszukać terapeuty na stronie www.szkolakrakowska.pl.


Proszę także rozpocząć pracę w domu, wykorzystując programy:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

- Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".

- Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków
rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka) oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.

- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: zespół wad wrodzonych, brak mowy, terapia, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
a

Przeczytaj również

Warto zobaczyć

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). Pragniemy poinformować cię iż dbamy o twoją prywatność i bezpieczeństwo twoich danych. Stosujemy się do zasady minimalizacji zbieranych danych. Strona czasdzieci.pl używa plików cookie by świadczyć Państwu usługi na najwyższym poziomie. Możecie Państwo w każdej chwili zmienić ustawienia cookie swojej przeglądarki. Więcej informacji oraz przysługujące ci prawa znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zamknij (×)