Brak mowy u 4-latka z zespołem wad wrodzonych
Witam bardzo serdecznie,
Jestem mama 4-letniego chłopca z zespołem wad wrodzonych 46XY ,der(7)t(7,15)(q36;q25)[15]. Choroby zdiagnozowane u syna to wada serca- zastawkowe zwężenie aorty z niedomykalnością zastawki mitralnej i aortalnej, choroba Hirschsprunga, opóźnienie psychoruchowe, niedosłuch obustronny zmysłowo-nerwowy. Dodatkowo myślę, że to ważne MRI głowy wykazało opóźnioną mielinizację biegunów skroniowych i górnych warstw płatów czołowych oraz w miejscach typowych przy tylnych częściach trzonów komór bocznych. Mateusz do tej pory nie mówi nic nawet sylab, rozumienie mowy jest na etapie prostych poleceń popartych gestem.
Może pani mogłaby coś doradzić, podpowiedzieć, np.: jak z nim pracować lub co jeszcze możemy zrobić?
Mamy zajęcia z logopedą, psychologiem, pedagogiem, rehabilitację ruchową i grupową, mamy dogoterapię oraz teraz zaczęliśmy rehabilitację w wodzie.
Bardzo proszę o jakąkolwiek pomoc, sugestię i z góry dziękuję.
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
Synek jest jeszcze mały, można wiele zrobić. Proszę poszukać terapeuty na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Proszę także rozpocząć pracę w domu, wykorzystując programy:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków
rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka) oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska