Dziecko po opryszczkowym zapaleniu mózgu prawie nie mówi
Witam!
moja córeczka zachorowała na opryszczkowe zapalenie mózgu, kiedy miala 11-miesięcy.
Dzisiaj ma 25, pięknie rośnie, nie ma problemów ruchowych, otwarta, uśmiechnięta, niestety praktycznie nie mówi, rozumie niektóre rzeczy, ale nie potrafi wskazać żadnego przedmiotu, wyrywają się jej czasem słowa, tak jak mama baba cze ko hej lala, które później jednak zapomina. Dziecko nie wskazuje paluszkiem. Do tego nasza córeczka jest dwujęzyczna, ma więcej szwedzkiego na około niż polskiego. Ja cały czas mówię do niej po polsku. Zastanawiam się czy jest szansa na rozwinięcie komunikatywnej mowy i jak ją rehabilitować.
Mama Sabina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sabino,
koniecznie musi Pani rozpocząć intensywną terapię.
Radzę:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" – „Samogłoski i
wykrzyknienia”, „Wyrażenia dźwiękonaśladowcze”, „Sylaby i rzeczowniki” -
www.arson.pl - tylko słuchanie w słuchawkach przynosi efekt.
2. Program stymulacji naśladownictwa mowy "Kocham czytać" - www.we.pl
3. Stymulację lewej półkuli mózgu - "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl
4. Zrezygnować zupełnie ze szwedzkiej telewizji i radia
5. Rozpocząć ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych - ćwiczenia
znajdzie Pani w "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.
Opryszczkowe zapalenia mózgu mogło spowodować afazję dziecięcą, dlatego radzę 2 godziny ćwiczeń przy stoliku dziennie + 20 min programu słuchowego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska