Droga Pani Sylwio,
nie chodzi tylko o szukanie przyczyny, ale o niesienie dziecku natychmiastowej pomocy. Rozumiem, że badanie mózgu wykluczyło uszkodzenie lewej półkuli.
Brak mowy wpływa na rozwój intelektualny dziecka, a po tak długim czasie zmiany w mózgu są nieodwracalne. Przede wszystkim należy przeprowadzić diagnozę funkcji poznawczych. Takie badanie przeprowadza psycholog lub logopeda, który ma uprawnienia do badania testem SON-R.
dopiero po badaniu testem i określeniu dominacji stronnej można poszukiwać odpowiedzi na pytanie o przyczyny braku mowy.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl)
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Oczywiście będą konieczne inne ćwiczenia, ale by je zalecić konieczne jest zbadanie dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze