Scenariusze zabaw

Dzień Babci i Dziadka

Scenariusz zabaw z dziećmi

 

Cel główny: wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną i przywiązania do najbliższych.

 

Cele szczegółowe:

  • wzmocnienie szacunku dla Dziadków,
  • ćwiczenie systematyczności potrzebnej do nauki tekstu wiersza i piosenki,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • nauka estetycznego wykonywania upominków,
  • zachęcenie do poznawania i uważnego słuchania bajek,
  • wzbudzanie radości ze wspólnej zabawy z najbliższymi.

 

UWAGA: do zaplanowanej uroczystości organizowanej dla Dziadków warto przygotować się kilka dni wcześniej.

 


Potrzebne będą: fotografie rodzinne, piosenki i wierszyki dla babć i dziadków, plastikowa buteleczka po kefirze lub jogurcie, plastelina, klej, nożyczki, papier kolorowy, patyczki szaszłykowe, kolorowa bibuła, ew. zielona farba.
W dniu uroczystości potrzebne będą: balony, płaski talerzyk, jajko ugotowane na twardo, kartki A4, kredki, kolorowa bibuła, klej, piosenki dla babć i dziadków oraz muzyka taneczna.

 

Proponowane piosenki: „Babcine opowieści”, „Ta moja babunia”, „Do babci na pierogi”, „Babcia i dziadek”, „Czary mary”, „Przygody z dziadkiem”, „Wesoły dziadek”.

 

Proponowany wierszyk i życzenia:


Kochana Babciu, chcę Ci powiedzieć
Coś bardzo ważnego, coś co musisz wiedzieć.
Że jesteś mądra, dobra, kochana,
Krzątasz się wesoło od samego rana.
Że spokój rozsiewasz i miłość dokoła,
I zawsze przychodzisz, kiedy Cię zawołam.
Życzę Tobie, moja Babciu najdroższa
Żebyś była co dzień zdrowsza
I radośniejsza
Bo dla nas wszystkich jesteś najważniejsza.
Dla Ciebie mam buziaki, uściski
I wspólne z Tobą wspaniałe pomysły.

(autorka: E. Pietruczuk- Bogucka)

 

Tekst można przerobić z powodzeniem dla dziadka. Tylko wers: „Krzątasz się wesoło od samego rana” zamienić na: „Krzątasz się wesoło przez dzionek cały”.

 

Jeżeli obydwoje Dziadkowie będą na uroczystości wierszyk może brzmieć tak:

 

Kochani Babciu i Dziadku, chcę Wam powiedzieć,
Coś bardzo ważnego, co musicie wiedzieć.
Jesteście mądrzy, dobrzy, kochani
Przez całą rodzinkę wprost uwielbiani.
Spokój siejecie i miłość dokoła,
Zawsze przychodzicie, kiedy Was zawołam.
Życzę Wam, Babciu i Dziadku najdrożsi,
Żebyście byli coraz bardziej zdrowsi
I radośniejsi,
Bo dla nas wszystkich jesteście najważniejsi.
Dla Was mam buziaki, uściski
I wspólne z Wami wspaniałe pomysły.

(autorka: E. Pietruczuk- Bogucka)

 

Życzenia na laurkę mogą brzmieć:


Z okazji Dnia Babci oraz Dziadka
Ślę gorące życzenia z małego serduszka
I dziękując za miłość, cierpliwość i dobry czas
Powiem  w sekrecie: bardzo KOCHAM Was.

 

Ilość dzieci: 1-15
Wiek dzieci: 2-7 lat

 

Zaczynamy:
Na kilka dni przed planowaną niespodzianką dla dziadków opiekun wyjmuje stare fotografie i zachęca dziecko do wspólnego oglądania. Zwraca uwagę na zdjęcia rodziców dziecka, gdy byli mali, a także na dziadków.


Opiekun rozpoczyna rozmowę o dziadkach i ich długim życiu, o tym, że się napracowali i mogą czuć się zmęczeni, ale też, że mają cierpliwość aby bawić się z wnukami. Zachęcajcie dziecko do wypowiedzi: dlaczego lubi być z dziadkiem lub babcią.

 

Opiekun czyta dziecku przygotowane wierszyki i proponuje nauczenie się któregoś z nich. Po kilkukrotnym powtórzeniu wybranego wiersza opiekun prezentuje dziecku piosenki dla babć i dziadków i zachęca dziecko do wspólnego tańca przy nich.


Następnie opiekun proponuje dziecku zrobienie dziadkom niespodzianki: wykonanie upominku i przygotowanie przyjęcia. Upominkiem może być wazonik z kwiatami (po kwiatku dla każdego z dziadków).

 

Wykonanie upominku:

 


Przygotowujemy tyle patyczków, ile kwiatków zamierzamy zrobić. Patyczki można pomalować zieloną farbą lub owinąć je zieloną bibułką.


Kartki kolorowego papieru tniemy na wąskie paski, a następnie na maleńkie kawałeczki (dzieci młodsze mogę paski rwać) – im mniejsze, tym lepiej. Potrzebny będzie spory stosik papierków.

 

Wazonik
Smarujemy buteleczkę klejem i obtaczamy ją w papierkach. Dzieci młodsze mogą przyklejać wydarte kawałeczki papieru bezpośrednio na butelkę. Do butelki wrzucamy trochę plasteliny, aby wazonik był stabilniejszy.

 

Kwiatki

Z kolorowej bibuły wycinamy kółka, które nabijamy na przygotowane patyczki (po kilka kółek na każdy patyczek), następnie możemy delikatnie naciąć kółka, aby płatki były bardziej postrzępione. Wkładamy kwiatki do wazonika i odkładamy w bezpieczne miejsce. Wspólnie sprzątamy po skończonej pracy.
Po wykonaniu upominku opiekun proponuje dziecku powtórzenie wierszyka i taniec przy piosenkach.

 

Uwaga: podczas dni poprzedzających uroczystość należy powtarzać wierszyk kilkukrotnie w ciągu dnia.

 

W dniu uroczystości

 

Powitanie gości:
Dziecko recytuje wierszyk i wręcza upominek wyjaśniając, dla kogo są kwiatki.
Opiekun rozpoczyna zabawę, zapraszając wszystkich do odgadywania „bajkowych opowieści”. Zagadki kieruje kolejno do każdego z uczestników. Prawidłowa odpowiedź nagradzana jest brawami.

 

Zagadki mają różny stopień trudności. Opiekun wybiera je, dostosowując do wieku odpowiadającego, (może także wymyślać własne, na przykład opisując bohaterów z czytanych aktualnie bajek)

 

1. Spotkała wilka („Czerwony Kapturek”),

2. Lubili pierniki („Jaś i Małgosia”),

3. Chodził w butach („Kot w butach”),

4. Dała królewnie zatrute jabłko (zła królowa z „Królewny Śnieżki”),

5. Zgubiła pantofelek („Kopciuszek”),

6. Ogrzewała się przy zapalonej zapałce („Dziewczynka z zapałkami”),

7. Zamieniła serce chłopca w bryłkę lodu („Królowa Śniegu”),

8. Miś o bardzo małym rozumku („Kubuś Puchatek”),

9. Podróżował po świecie, był w krainie liliputów i w krainie olbrzymów (Guliwer z „Podróży Guliwera”),

10. Miała być żoną kreta („Calineczka”),

11. Wyzwolił babcię i Czerwonego Kapturka (leśniczy z „Czerwonego Kapturka”),

12. Udawał, że topi się w rzece, gdy obok przejeżdżała kareta z królewną (Janek z „Kota w butach”),

13. Zakochała się w księciu i stała się człowiekiem (syrenka z „Małej syrenki”),

14. Przysmak Kubusia Puchatka (miód z „Kubusia Puchatka”),

15. Zjadł babcię i jej wnuczkę (wilk z „Czerwonego Kapturka”),

16. Przymierzały go wszystkie panny (pantofelek z „Kopciuszka”),

17. Właścicielka domku z piernika (Baba Jaga z „Jasia i Małgosi”),

18. Uwaga: przy licznej grupie uczestników na pytania mogą odpowiadać „zespoły rodzinne”.


Na koniec wszyscy uczestnicy otrzymują huczne brawa.

 

Opiekun zaprasza do drugiej zabawy: proponuje, aby dziecko usiadło naprzeciwko babci (dziadka). Następuje zabawa w „łapki” przy popularnej wyliczance:

 

Wersja dla młodszych dzieci


„Kosi, kosi łapci. Pojedziemy do babci. Babcia da nam serka, a dziadzio cukierka”
lub: „Entliczek, pentliczek, czerwony stoliczek. Na kogo wypadnie na tego bęc!”.

 

Wersja dla starszych dzieci
„Babciu, babciu coś ci dam. Tylko jedno serce mam. A w tym sercu róży kwiat. Babciu, babciu żyj sto lat”.


W wersji z dziadkiem wystarczy zamienić słowo „babcia”.
Zabawę powtarzamy, recytując wyliczankę coraz szybciej i szybciej.

 


Rozpoczynając trzecią zabawę, opiekun proponuje aby babcia stanęła za wnukiem, który ma opisać jej wygląd. Potem następuje sprawdzenie i zamiana ról. Kto lepiej odgadł otrzymuje większe brawa.

 

Czwarta zabawa to „przenoszenie jajka”. Uczestnicy stają naprzeciwko siebie na dwóch końcach pokoju. Opiekun podaje jajko na płaskim talerzyku pierwszej osobie, której zadaniem jest jak najszybciej przenieść jajko do osoby naprzeciwko, po czym pozostaje na jego miejscu itd. Zabawę kontynuujemy, dopóki jajko nie spadnie. Wszystkich nagradzamy brawami.

 

Do piątej zabawy opiekun zaprasza pary wnuczek-babcia/dziadek i podaje im balon. Włącza muzykę do tańca. Para musi trzymać balon między sobą, lecz nie można trzymać go rękami. Jeżeli taniec się uda, babcia/dziadek otrzymuje całusa od wnuczka.

 

Opiekun zaprasza do wspólnego wykonania portretów. Dziadkowie rysują wnuczka, wnuczek rysuje dziadków. Portrety należy skleić ze sobą i wspólnie wykonać ramkę ze skrawków kolorowej bibułki. Portret można ustawić przy wazoniku.

 

Na koniec zabawy dzieci śpiewają piosenki dla babć i dziadków, i wspólnie z opiekunem zapraszają dziadków na poczęstunek.

 

Uwaga, Rodzice! Jeżeli uroczystość odbywa się poza domem, dopilnujcie aby na uroczystości był chociaż jeden z dziadków. Nie ma nic bardziej przykrego dla dziecka, gdy wypatruje ono swojej babci lub dziadka wśród gości, a nikogo nie ma.

 

 Elżbieta Pietruczuk-Bogucka
      nauczyciel-pedagog

 

Konkurs PREZENT DLA BABCI I DZIADKA
A jaki własnoręcznie wykonany prezent Twoje dziecko podarowało Dziadkom z okazji ich święta? Czekamy na zdjęcia! Te najbardziej oryginalne upominki nagrodzimy książkami!

 

Zobacz też:

     

Scenariusze zabaw – pozostałe:

© CzasDzieci.pl 2024