Cel główny: zachęcanie do aktywności na świeżym powietrzu.
Cele szczegółowe:
- tworzenie sytuacji zadaniowych,
- umożliwianie odnoszenia sukcesów i rozwijanie poczucia własnej wartości,
- doskonalenie sprawności ruchowej,
- utrwalanie umiejętności liczenia do dziesięciu,
- rozwijanie słownictwa i umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- zachęcenie do rozwijania ekspresji twórczej i potrzeby poznawania.
Potrzebne będą:
- do 9 kopert wielkości A4,
- zdjęcie miejsca, w którym dziecko spędzi wakacje, (wielkości A4) pocięte na: 3 części dla 2-latka, 4 części dla 3-latka, 8 części dla dzieci starszych,
- piłka i skakanka,
- plecaczek dla dziecka, do którego będzie mogło wkładać części zdjęcia,
- bańki mydlane,
- ew. emblematy z literami dla zespołów dziecięcych,
- kartka papieru w formacie A3,
- farby.
Ilość dzieci: 1-15 (w zależności od wieku)
Wiek dzieci: 2-7 lat
Rada: w scenariuszu uwzględnione są zadania zawierające osiem części wakacyjnego zdjęcia. Opiekun wybiera te, które dziecko może wykonać w zależności od jego wieku i zainteresowań. Sugerujemy dla 2-latka: 3 zadania; dla 3-latka: 4 zadania; dla starszych dzieci 8 zadań.
Zaczynamy:
Opiekun zaprasza dziecko do oglądania zdjęć (albumów, ilustracji) z różnych zakątków kraju lub świata. Wspólnie rozmawiają, które miejsca im się podobają, a w których nie chcieliby być. Na końcu albumu jest pierwsza koperta. Opiekun zagaduje: „Ciekawe, gdzie w tym roku spędzisz wakacje. Może ta koperta odpowie nam na to pytanie?”. Po czym otwiera kopertę i czyta:
„Dokąd pojedziesz na wakacje, to pytanie nie jest zbyt trudne. Ale zanim na nie odpowiesz musisz wykonać pierwsze zadanie: w tym pomieszczeniu jest takie miejsce, w którym lubisz bawić się najczęściej, zajrzyj tam proszę, a dowiesz się więcej”.
Uwaga: większą ilość dzieci dzielimy na zespoły w zależności od miejsc, do których dzieci pojadą na wakacje. Każda grupa dostaje emblemat ze „swoją” literą. Dla każdej z tych grup muszą być oddzielne koperty. Grupy można zaznaczyć literami np. M – morze, G – góry, lub A B C i każdą kopertę trzeba oznaczyć odpowiednią literą (żeby nie było pomyłek).W tym wypadku zdjęcia wakacyjnych miejsc muszą być bardziej ogólne np. morze, góry, wieś itp.
W ulubionym do zabawy miejscu dziecko odnajduje drugą kopertę, a w niej pierwszą część zdjęcia i list:
„Oto pierwszy element potrzebny Ci do rozwiązania zagadki. Odnajdziesz jeszcze kilka takich kopert z fragmentami zdjęcia i gdy wykonasz zadania ukryte w kopertach, dowiesz się, gdzie spędzisz wakacje. Włóż pierwszą część zdjęcia do swojego plecaczka i wysłuchaj zadania”.
Zadanie nr 1: „Żeby bezpiecznie podróżować, trzeba ostrożność zachować. Poćwicz słuch i orientację – przydadzą ci się na wakacje”. Starsze dzieci: „Pozwól sobie zakryć oczy i obrócić dookoła. Zostaniesz oprowadzony po całym mieszkaniu i na podstawie słyszanych odgłosów będziesz odgadywać, gdzie się znajdujesz”. (Większa ilość dzieci trzyma się za ramiona tworząc „pociąg”).
Opiekun ostrożnie oprowadza dziecko po całym mieszkaniu, tak aby na koniec znaleźć się przy drzwiach wyjściowych. Młodszemu dziecku, a także takiemu, które nie wyrazi na to zgody, nie zakrywamy oczu. Opiekun, oprowadzając dziecko po mieszkaniu, prosi o nazywanie pomieszczeń i określanie odgłosów, jakie tam słyszy.
Przy drzwiach wyjściowych znajduje się piłka z dołączoną trzecią kopertą. W niej druga część zdjęcia i list:
„Wakacyjne zabawy wymagają zwinności i wprawy, a z piłką najlepiej ćwiczyć na podwórku. Na dwór więc Cię zapraszamy, do łapania i rzucania zachęcamy”.
Dziecko chowa drugą część zdjęcia do plecaczka.
Zadania nr 2 – z piłką:
(Większa ilość dzieci wykonuje zadania w zespołach).
- Złap piłkę aż 10 razy! Musisz jednocześnie liczyć! (Możecie liczyć razem). Piłkę rzuca opiekun lub inne dziecko.
- Rzuć piłkę aż 10 razy! Musisz jednocześnie liczyć! (Możecie liczyć razem). Piłkę łapie opiekun lub inne dziecko.
- Traf piłką do obręczy aż 10 razy! Musisz jednocześnie liczyć! (Możecie liczyć razem). Obręcz może zrobić opiekun ze swoich rąk lub inne dziecko.
- Podaj piłkę górą (nad głową) i dołem (nogi w rozkroku) aż 10 razy! Musisz jednocześnie liczyć! (Możecie liczyć razem). Starsze dzieci: Nie wolno pomylić się w podawaniu piłki (góra-dół, góra-dół...). Jeżeli się pomylisz, musisz liczyć od początku. Piłkę odbiera opiekun lub inne dziecko.
Po wykonaniu zadania opiekun pokazuje dziecku czwartą kopertę wraz ze skakanką. W niej trzecia część zdjęcia i list:
„Żeby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała, ale gdyby nie skakała, to by smutne życie miała. Podczas wakacyjnych wypraw czasem trzeba przeskoczyć przez rów lub przejść po wąskiej kładce. Najlepiej tę sprawność poćwiczyć ze skakanką”.
Dziecko chowa część zdjęcia do plecaczka.
Zadania nr 3 – ze skakanką:
- Skoki (starsze dzieci – skoki na skakance bez zatrzymywania, np. 10 razy; młodsze dzieci – przeskoki obunóż przez skakankę leżącą na ziemi, do 10 razy).
- Przejdź i nie spadnij (przejście po skakance leżącej na ziemi – im starsze dziecko, tym może być więcej ułożonych pętli).
- Wędka, czyli rzut skakanką w zaznaczony punkt przy jednoczesnym trzymaniu jednej rączki.
Po zakończeniu zadania opiekun gratuluje i stwierdza: „Brawo! Do piątej koperty zdobyłeś prawo!” (Podaje kopertę dziecku).
W piątej kopercie jest czwarta część zdjęcia i list:
„Nie wiadomo, może potem polecimy samolotem”.
Dziecko chowa część zdjęcia do plecaczka.
Zadanie nr 4 – bieganie:
- Wsiądź do samolotu: rozłóż ręce i okrąż największe drzewo. Od razu nie można lądować, musisz za każdym okrążeniem obniżać lot, aż do przejścia do chodzenia na czworaka (nie na kolanach!).
- Uciekający zając. Po wylądowaniu trzeba złapać uciekającego zająca (opiekuna). Przy większej liczbie dzieci dzielimy je na grupę goniąca i grupę uciekającą.
Gdy dziecko dogoni opiekuna otrzymuje szóstą kopertę z piątą częścią zdjęcia i listem:
„Gdy jesteś w nowym miejscu warto rozejrzeć się po okolicy, zobaczyć co ci się najbardziej podoba i jak najwięcej zapamiętać”.
Dziecko chowa część zdjęcia do plecaczka.
Opiekun wraz z dzieckiem kierują się na pobliską ławeczkę.
Zadanie nr 5 – spostrzegawczość:
Ławeczka jest pociągiem. Usiądź na niej i wyliczaj wszystko to, co uda ci się zobaczyć. Dzieci starsze wyliczają jak najszybciej. Na przykład: drzewo, niebo, ptak, ulica, dziecko, chodnik, piesek...
Opiekun podaje siódmą kopertę z szóstą częścią zdjęcia i listem:
„Szybka wyliczanka nie sprzyja przyglądaniu się. Teraz «pociąg» zatrzymał się na końcowej stacji i masz czas dokładnie obserwować okolicę”.
Dziecko chowa część zdjęcia do plecaczka.
Zadanie nr 6 – rozwijanie:
Wybierz jeden element z obserwowanej okolicy i nazwij jak najwięcej rzeczy z nią związanych np. trawnik – źdźbło, chwast, mlecz, trawa, koniczyna, mrówka, liść...; drzewo- pień, kora, liście, kwiaty, ptak, gałąź, korona...
Opiekun podaje ósmą kopertę z siódmą częścią zdjęcia i listem:
„Słowa, słowa, słowa. Zamieńmy je w zdania!”
Dziecko chowa część zdjęcia do plecaczka.
Zadanie nr 7 – tworzenie dłuuugich zdań:
Obserwując otoczenie, wspólnie ułóżcie jak najdłuższe zdania, dokładając po jednym słowie. Na przykład: widzę drzewo, widzę drzewo przed domem, widzę duże drzewo przed domem itd.
Opiekun podaje dziewiątą kopertę z ósmą – ostatnią – częścią zdjęcia, mówiąc „Brawo! Zasłużyłeś na ostatni element twojej układanki. Na znak radości obiegnij ławeczkę dookoła i ułóż cały obrazek. Po ułożeniu puszczamy bańki mydlane na wiwatowanie!”.
Zakończenie
Po powrocie do domu opiekun proponuje, aby dziecko przykleiło ułożony obrazek na większej kartce i domalowało dalszą jego część według własnego pomysłu.
Elżbieta Pietruczuk-Bogucka
nauczyciel-pedagog
Konkurs WAKACJE
Nie trzeba wyjeżdżać daleko, żeby poznać i zwiedzić różne ciekawe miejsca. Przygoda czeka tuż za rogiem! Zachęć dziecko, aby dowolną techniką plastyczną wykonało pracę przedstawiającą swoje wymarzone, rodzinne wakacje spędzone w Polsce. Najciekawsze prace nagrodzimy książką z serii „Kierunek Polska”- „Przewodnik młodego podróżnika”!
Zobacz też: