Scenariusz zabaw z dziećmi.
Cel główny:
- wielozmysłowe poznawanie jako stymulacja wszechstronnego rozwoju
Cele szczegółowe:
- rozwijanie wrażliwości zmysłu dotyku, węchu, smaku, wzroku
- zachęcanie do zdrowego odżywiania
- rozwijanie słownictwa
- ćwiczenie umiejętności opisywania i określania
- przygotowywanie do nauki czytania poprzez ćwiczenie podziału wyrazów na sylaby
- zachęcanie do liczenia
- zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w przygotowywaniu posiłków
Potrzebne będą:
- wiersz „Na straganie” J. Brzechwy (dostępny np. w zbiorze „Ulubione Wierszyki. Jan Brzechwa” Wydawnictwo Zielona Sowa, data wydania 2015)
- duża nieprzezroczysta torba na zakupy z warzywami: kapusta, marchewka, cebula, burak, rzepa, kalarepa, seler, pietruszka, brukselka, groszek, fasola, koperek, szczypior (ewentualnie kosz, miejsce na wyeksponowanie warzyw)
- duża kartka papieru
- farby akwarelowe lub rozwodnione plakatowe
- „tłuste” kredki (najlepiej pastele olejne)
Wiek dzieci: zabawa z podziałem na dzieci młodsze (2-3 lata) i starsze (4-7 lat).
Zabawę zaczynamy od zwrócenia uwagi dziecka na wielką torbę z zakupami.
Opiekun mówi „Zobacz jaka ciężka torba, dotknij z każdej strony i zgadnij, co tam może być”. Dziecko odgaduje. Dla ułatwienia określaj: to jest do jedzenia, kupiłam w… Jeśli dziecko wymieni któreś z warzyw mów „Dobrze, ale co jeszcze?” Kiedy dziecko nie będzie już miało pomysłów, zapytaj czy wie, jaka jest wspólna nazwa na wszystkie wymienione produkty. Jeżeli nie wie, powiedz: „To są warzywa. Jest jeszcze wiele innych warzyw. Niektóre z nich mam w torbie. Czy chcesz wyjąć któreś?” Zachęć dziecko do włożenia rąk do torby i uchwycenia jakiegoś warzywa. Czy odgadnie co to może być? Jeżeli dziecko odczuwa lęk przed włożeniem rąk bez patrzenia, niech wyjmuje warzywo z otwartej torby patrząc na nie. Po wyjęciu i nazwaniu warzywa, poproś dziecko o opisanie jego wyglądu, np.: seler jest trochę okrągły, białawy, z „wąsikami”, wyrastają dość twarde, zielone łodygi z listkami… Opis nie musi być „fachowy”, ważne, żeby dziecko próbowało go stworzyć. Na koniec możesz doprecyzować wygląd warzywa. Dopytaj czy jest ciężkie, co dziecko odczuwa, trzymając je w ręku, jak pachnie. Podobną zabawę można zrobić z owocami i innymi produktami spożywczymi, dając także do próbowania i odgadywania na podstawie smaku, co to jest.
Propozycja dalszej zabawy dla dzieci starszych: Po wyjęciu wszystkich warzyw poproś o wskazanie wymienionego warzywa – mów sylabami. Następnie zawiąż dziecku oczy (jeśli wyrazi na to zgodę, jeśli nie, niech zamknie oczy), podaj mu warzywo i poproś o odgadnięcie, co to jest. Może także mówić sylabami.
Wszystkie dzieci: Zachęć do posłuchania wiersza „Na straganie’ i zaproponuj, że ty będziesz czytać, a dziecko będzie przedstawiało scenki z wiersza prawdziwymi warzywami. Dzieciom młodszym pokaż jak mają poruszać „aktorami’, ewentualnie, jeśli to jest dla nich za trudne ty poruszaj nimi, czytając wiersz.
Odłóżcie warzywa w widoczne miejsce tak, aby się ładnie komponowały (ułóżcie z nich „martwą naturę”).
Weźcie dużą kartkę i zieloną kredkę. Zaproponuj zabawę w rysowanie, np. jak rośnie kapusta. Zacznij czytać wierszyk „Kapusta”, narysuj zieloną kropkę na środku kartki. Kontynuując czytanie wierszyka, rysujcie kolejno coraz większe listki dookoła kropki. Dzieci starsze niech zrobią to samodzielnie:
„W moim ogródku rośnie kapusta
Wielka, liściasta, wcale nie pusta
Skąd tam się wzięła?
Gdy wiosna przyszła
I po deszczyku ziemia już przyschła,
Małe nasionko schowałam w dołku,
I przyklepałam i wodą zlałam,
Potem już co dzień tam zaglądałam.
Aż wreszcie mały zielony listek
Spod ziemi wyrósł
I rósł, i rósł, i rósł.
I pojawiły się listki nowe,
I coraz ciaśniej rosły przy sobie.
Mała kapustka już się uśmiecha
I rośnie, rośnie, ale uciecha.
Jesień już w pełni, słonko przygrzewa,
Kapusta wielka pięknie dojrzewa.
A ja ją teraz wykopię sobie,
Pyszne jedzonko zaraz z niej zrobię.
Przecież kapusta to bomba witamin,
Gdy chcesz być zdrowy- polegaj na niej”.
Po skończonym rysowaniu możecie spróbować policzyć, ile liści udało wam się narysować podczas słuchania wierszyka.
Zadaj pytania nawiązujące do treści: Jak długo trzeba czekać, żeby kapusta urosła? Co dziewczynka zasadziła i kiedy? Jak się opiekowała małą kapustką? Dlaczego powinno się jeść kapustę? Porozmawiajcie o tym, jak warzywa wpływają na zdrowie, o tym, że mają dużo witamin, wzmacniają odporność itp. (określenie „ być zdrowym’ jest zbyt ogólne dla małych dzieci). Poproś o wymienienie czynności, jakie można robić, gdy ma się dobre samopoczucie, czyli jest się zdrowym. Zachęć dziecko do zademonstrowania kilku aktywności (podskoki, przysiady, „pajacyki’).
Propozycja zabawy dla dzieci starszych: Zwróć uwagę na warzywa ułożone wcześniej, zaproponuj zabawę „Co mam na myśli”. Rozpocznij sylabizowanie nazwy warzywa, np.:
Opiekun: „ka” Dziecko: kapusta
Opiekun: „ka-la” Dziecko: kalafior
Opiekun: „ka-la-re” Dziecko: kalarepa
Następnie dziecko ma pokazać warzywa rozpoczynające się na taką samą sylabę, poproś potem o podzielenie warzyw według liczby sylab w ich nazwach.
Zakończenie zabawy: Zaproponuj wspólne ugotowanie zupy jarzynowej. Zadbaj o to, aby dziecko uczestniczyło w myciu i krojeniu warzyw oraz pozostałych czynnościach. Dziecko znacznie chętniej zje posiłek przygotowany z jego udziałem. Nie rozgotujcie warzyw! Smaczniejsze i zdrowsze są al dente. Zanim warzywa „znikną” w zupie możemy je przedstawić na rysunku.
Konkurs KOSZ Z WARZYWAMI
Wspólnie namalujcie kosz z warzywami, których użyliście do zabawy. Czekamy na wasze prace! Najbardziej apetyczne kosze nagrodzimy książkami!