Scenariusze zabaw

Warto czytać książki

Cel główny:

  • rozbudzenie zainteresowania książką i rozwijanie emocjonalnego stosunku do niej.

 


Cele szczegółowe:

  • rozbudzenie potrzeby obcowania z książką,
  • rozwijanie umiejętności wypowiedzi i wzbogacania słownictwa,
  • pobudzanie wyobraźni,
  • doskonalenie umiejętności kojarzenia i odszukiwania związków przyczynowo – skutkowych,
  • zachęcanie do prób samodzielnego czytania książek (nauki czytania).

 

Potrzebne będą:

  • postać Mola Książkowego (może być z papieru, chusteczki, pacynka itd.),
  • 5 dużych kopert i 3 małe,
  • ilustracje z popularnych bajek np. Kopciuszek, Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia,
  • historyjki obrazkowe składające się z 3-4 ilustracji ze znanych dziecku 3 bajek,
  • napisy z tytułami, autorami, symbolami wybranych bajek, opowiadań itp. (Uwaga: napisy lepiej wydrukować, jeżeli nie jest to możliwe muszą być napisane bardzo starannie)
  • książki, które dziecko posiada w domu.

 

Kilka proponowanych przez Mola Książkowego książek do czytania małym dzieciom wraz z dodatkowymi pytaniami (opiekun może dowolnie wybrać książki, które dziecko zna i o których chce rozmawiać):

 

Pięciopsiaczki, Wanda Chotomska:

 

  • Kim jest Myszka? (Ostatnim szczeniaczkiem).
  • Kto wziął piegowatego szczeniaczka i nazwał go Ciapek? (Pan Cieciurek).
  • Jak Pani Tosia nazwała swojego pieska? (Pędzelek).
  • Kim jest „wyprowadzacz? (Tym, kto wyprowadza psy).
  • Dlaczego Benek nazwał swojego pieska Klakson? (Bo pracuje w warsztacie, a pies lubi jeździć samochodem).
  • Dlaczego Myszka wyglądała jak jeż? (Bo rzepy przyczepiły jej się do sierści).
  • Jakiego wilka zjadła Myszka? (Z marchewki).
  • Dlaczego koleżanka Karoliny, Agata, nie mogła wychodzić na dwór? (Bo miała wypadek).

 

Peppa i przyjaciele, Francesca Di Egidio:

  • Kim jest Peppa? (Świnką).
  • Czy pamiętasz imiona przyjaciół Peppy? (Kotka Candy, królik Rebeka, kucyk Pedro, słoń Emka, lisek Freddy, zebra Zoe).
  • Opowiedz ulubioną przygodę Peppy.

 

Seria Tappi i przyjaciele, Marcin Mortka:

  • Kim jest Tappi? (wikngiem).
  • Gdzie mieszka Tappi? (w Szepcącym Lesie).
  • Jak nazywa się najlepszy przyjaciel Tappiego? (Renifer Chichotek).
  • Opowiedz ulubioną przygodę Tappiego.

 


Franklin mały bałaganiarz, Paulette Bourgeois:

  • Kim jest Franklin? (Żółwiem).
  • Co zgubił Franklin? (Miecz, kredki, czerwoną czapkę...).
  • Dlaczego Franklin ciągle czegoś szuka? (Bo jest bałaganiarzem).

 

Seria Biuro śledcze Tomuś Orkiszek i Partnerzy, Agnieszka Stelmaszyk:

  • Z jakimi zwierzątkami Tomuś prowadzi biuro śledcze? (kotka, chomik, rybka).
  • Jak nazywają się zwierzątka? (kotka Kicia, chomik Euzebiusz, rybka Klotylda).
  • Opowiedz o ulubionym śledztwie Tomusia.

 

Kubuś Puchatek, A. A. Milne:

  • Wymień wszystkich przyjaciół Krzysia. (Kubuś Puchatek, Prosiaczek, Kłapouchy, Tygrysek, mama Kangurzyca i Maleństwo, sowa Przemądrzała).
  • Co zgubił Kłapouchy? (Ogon).
  • Jak Krzyś nazwał Kubusia Puchatka? (Misiem o bardzo małym rozumku).
  • Co Kubuś zrobił z pękniętym balonikiem? (Bawił się we wkładanie go i wyjmowanie z beczułki po miodzie).

 

Jak krecik sprawił sobie spodenki, Zdenek Miler i Eduard Petiska
Mały pingwin Pik-Pok, Adam Bahdaj
Miś Uszatek, Czesław Janczarski
Przygód kilka wróbla Ćwirka, Sławomir Grabowski, Marek Nejman
Baśnie Andersena, J. Ch. Andersen
Opowiadania dla przedszkolaków, Renata Piątkowska

 

Ilość dzieci: 1-15
Wiek dzieci: 2-7 lat


Zaczynamy:
Opiekun rozpoczyna zabawę, przedstawiając postać Mola Książkowego i mówiąc wierszyk:


Witaj!
Jestem Mól. Mól Książkowy
I przychodzi mi do głowy,
Że bez książek żyć nie warto,
Gdyż za każdą książki kartą
Niezmierzony świat ukryty
Do poznania znakomity.
Więc zapraszam do czytania,
Oglądania, przeżywania.
Śpią cichutko na półeczce
I czekają.
Weźmiesz  je…
Otworzysz…
Zajrzysz…
Tobie świat swój otwierają.

 

Opiekun posługując się postacią Mola Książkowego, pokazuje przygotowane koperty z zadaniami i zachęca dziecko do rozwiązywania zagadek:


1 koperta zawiera 3 do 5 ilustracji ze znanych dziecku najpopularniejszych bajek np. Kopciuszek, Jaś i Małgosia, Czerwony Kapturek, oraz trzy pytania: Czy znasz te bajki? Czym różni się bajka od prawdziwej opowieści? Po co wymyślono bajki? (Jeżeli dziecko ma problemy z odpowiedzią, wspólnie poszukujemy odpowiedzi).
2 koperta zawiera niedokończone zdania i polecenie „ Dokończ, jeśli wiesz”.
Uwaga: ilość zdań może być różna w zależności od wieku dziecka ale 2-3 odpowiedzi spośród nich powinny być nieznane dzieciom. Rozbudzamy w dzieciach potrzebę poznania.

 


Przykładowe zdania:
(Zaczynamy od najłatwiejszych)

  • Kopciuszek zgubił… (pantofelek).
  • Jaś i Małgosia idąc lasem natknęli się na… (chatkę z piernika).
  • Czerwony Kapturek zaniósł babci… (koszyczek z pysznościami).
  • Zła Królowa podała Śnieżce zatrute… (jabłko).
  • Jaś dostał w spadku kota, który chciał mieć… (buty).
  • Calineczka idąc krecim korytarzem, natknęła się na martwą… (jaskółkę).
  • Krzyś nazwał „misiem o bardzo małym rozumku” swojego przyjaciela… (Kubusia Puchatka).
  • Pan Kuleczka mieszkał razem z psem…, kaczką… i muchą… (Pypciem, Katastrofą, Bzyk-Bzyk).
  • Peppa to jest mała różowa… (świnka).
  • Chłopiec, który razem ze swoimi przyjaciółmi – rybką, chomikiem i kotkiem prowadzi biuro detektywistyczne nazywa się … (Tomuś Orkiszek).
  • Zielony żółwik, który ma ciągle nowe przygody to… (Franklin).
  • Mama „pięciopsiaczków” ma na imię… (Balbina).
  • Najmilszy wiking na świecie, który mieszka w Szepczącym Lesie nazywa się.. (Tappi)

 

Opiekun wyjaśnia: „Nie wszystkie zdania udało nam się dokończyć, ale Mól Książkowy zostawił nam tytuły tych książek. Możemy je kupić w księgarni lub wypożyczyć w bibliotece”. (Wyjaśnia dziecku czym różni się księgarnia od biblioteki).


3 koperta zawiera polecenie: „Jedna osoba pokazuje, druga – odgaduje”.
Opiekun pokazuje znaną bajkę lub treść książki, dziecko na bieżąco opowiada co się dzieje, aż do momentu odgadnięcia tytułu.


Zamiana. Opiekun proponuje dziecku, aby teraz ono pokazało historię, a opiekun odgaduje.


4 koperta zawiera 3 mniejsze koperty z tytułami i 3-4 obrazkami historyjek 3 znanych dziecku bajek, oraz polecenie: „Uporządkuj historyjkę według kolejności zdarzeń”.


Starsze dzieci mogą mieć w kopertach wymieszane obrazki z różnych bajek.
Opiekun stwierdza, że Molowi Książkowemu coś się pomyliło i wymieszał historyjki. Prosi dziecko o uporządkowanie ich, a następnie o dopasowanie tytułów. (Warto także dopisać autorów).


5 koperta dla dzieci starszych zawiera na oddzielnych kartkach tytuły, autorów i ilustracje- symbole dowolnej książki oraz polecenie: „Dopasuj wszystkie elementy”. W kopercie może być również zawarty jeden tytuł, autor i symbol książki, której dziecko jeszcze nie zna.


Opiekun wyraża radość z wykonania zadań przez dziecko i zachęca do wizyty w bibliotece, ale zanim tam pójdą zaprasza do zabawy w „wizytę w bibliotece”. Wspólnie rozkładają książki na dywanie w równych szeregach, tak by można było między nimi przechodzić. Następnie opiekun zadaje pytania lub opisuje treść wybranej książki, a dziecko, nic nie mówiąc, obchodzi książki i staje przy odpowiedniej. Jeżeli zgadnie, otrzymuje brawa. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie. Następnie dziecko cały czas chodzi pomiędzy książkami w rytm dźwięku (tamburyn, klocki, dzwoneczek, grzechotka itp.). Gdy dźwięk ucichnie, dziecko staje i mówi, kto jest bohaterem książki, przy której się zatrzymało. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie. (2-3 książki powinny nie być znane dziecku). Opiekun proponuje, aby dziecko „wypożyczyło” którąś z nieznanych książek, resztę zaś ułożyło na wyznaczonej półce swojej biblioteki. Sugeruje, że książki można ułożyć wg alfabetu, tematyki, kolejności czytania, wielkości itd. Dziecko samo decyduje według jakiej kategorii chce ułożyć swoje książki i zobowiązuje się do dbania, aby wracały na swoje miejsce, gdyż jako „bibliotekarz” musi mieć porządek w swojej bibliotece.

 


Rada: Zanim kupicie dziecku książkę, poczytajcie przynajmniej jej fragmenty. Wybierajmy książki o ciekawej tematyce, z bogatym słownictwem, z interesującą treścią. W bibliotekach pracują kompetentne osoby mogące pomóc w trafnym wyborze.


Pamiętajmy, że czytanie dzieciom w sposób znaczący sprzyja rozwojowi mowy dziecka, rozwojowi intelektualnemu, wrażliwości, a także radzeniu sobie z trudnościami napotkanym w życiu.

 

Elżbieta Pietruczuk-Bogucka
        Nauczyciel-pedagog

 

Konkurs ULUBIONY BOHATER
Wybierzcie się do najbliższej biblioteki i wypożyczcie książkę, która zainteresuje Wasze dziecko. Narysujcie jej bohatera i przyślijcie do nas gotową pracę! Możecie też przysłać postać ze swojej ulubionej książki. Najciekawsze prace nagrodzimy książkami!

 

Zobacz też:

Scenariusze zabaw – pozostałe:

© CzasDzieci.pl 2024