Cel główny:
- wspomaganie rozwoju mowy
- rozwijanie umiejętności wypowiedzi i formułowania wniosków
Cele szczegółowe:
- rozwijanie logicznego myślenia i kojarzenia
- kształcenie umiejętności określania pogody i porównywania pór roku
- rozwijanie słownictwa
- kształcenie umiejętności układania rytmu(ed. matematyczna)
- ćwiczenia ortofoniczne
Potrzebne będą:
- 4 ilustracje charakterystyczne dla pór roku: lato, jesień, zima, wiosna (np. kartki z kalendarza)
- rekwizyty związane z latem, np. ręcznik plażowy, okulary przeciwsłoneczne, torba plażowa, kapelusz, rekwizyty związane z jesienią, np. bluza, długie spodnie, kalosze, pełne buty), emblemat słoneczka i deszczu (można narysować), 4 kartki w kolorach: zielony, żółty, czerwony, niebieski (najlepiej obustronne),
- ewentualnie: nożyczki, klej, biała kartka, duże napisy na oddzielnych kartkach (wiosna, lato, jesień, zima).
Liczba dzieci: od 1 do X (cała grupa)
Wiek dzieci: zabawa z podziałem na dzieci młodsze (2-3 lata) i starsze (4-7 lat)
Zaproś dziecko (dzieci) do zabawy, mówiąc: „Zgadnij, co robię?”. Bez słowa weź torbę plażową, wyciągaj ręcznik plażowy, udawaj, że się rozbierasz, załóż okulary, kapelusz, „smaruj się” kremem. Połóż się na ręcznik, (im dziecko młodsze, tym wolniej wykonuj czynności, obracając i oglądając każdy rekwizyt).
Dziecko może już odgadywać, co się dzieje. Młodszym dzieciom przytakuj, do starszych nie odzywaj się. Po chwili zaczynasz się trząść, mówiąc „Dddddd…”, zdejmij kapelusz i okulary, szybko się „ubierz”, okryj się ręcznikiem i cały czas powtarzaj „Dddd…”. Po chwili zapytaj: „Jak myślisz, co mi się przydarzyło?”.
Dziecko opowiada, co widziało. Możesz zadawać pytania pomocnicze (szczególnie młodszym dzieciom), np. „Gdzie poszłam z torbą plażową?”, „Co założyłam, co zrobiłam, dlaczego przestałam się opalać?” itd. Zadając pytania dzieciom młodszym, wykonuj ten sam ruch co w „pantomimie” (rozkładanie, zakładanie, smarowanie…). Dzieci starsze same próbują formułować wypowiedzi.
Pokaż dziecku ilustracje „lata” i „jesieni”, a następnie porozmawiajcie o tym, co przedstawiają. Jakie są to pory roku, skąd wiadomo, że jeden obrazek to „lato” a drugi to „jesień”. Nawiążcie do końca odegranej scenki i sformułujcie wniosek: „zrobiło się zimno, bo lato się kończy i nadchodzi jesień”.
Zabawa ruchowa: zaproponuj zabawę z emblematami. Jak pokażesz „słońce”: kładziecie się na plecach i „opalacie się”. Słońce grzeje, a wy mówicie „Aaaaaa…”. Chowasz „słońce”, wstajecie i trzęsiecie się z zimna „Ddddddd…”. Pokazujesz dziecku „deszcz”: podskakujecie, jak krople deszczu i mówicie „kap, kap, kap”. Powtarzacie zabawę. Zmieniaj kolejność pokazywania emblematów, czasami pokaż ten sam. Dzieci lubią takie „pomyłki”.
Dzieci starsze: Po zabawie ruchowej rozłóż rekwizyty letnie i jesienne na podłodze i zaproponuj odegranie scenki. Tym razem to ty będziesz odgadywać (jeśli jest więcej dzieci, to one odgadują).
Wszystkie dzieci: dołóż ilustracje „zimy” i „wiosny” i poproś o określenie, jakie pory roku przedstawiają i dlaczego tak sądzi (młodszym dzieciom pomagamy). Zaproś do posegregowania rekwizytów tak, aby przy „letnim” obrazku ułożyć letnie rzeczy, a przy „jesiennym” jesienne. Zastanówcie się, co mogłoby pasować do „zimy”, a co do „wiosny” (przy tych obrazkach nic nie kładziemy).
Pokaz napisy z nazwami pór roku i zaproponuj „podpisanie” nimi ilustracji.
Rozłóż kolorowe kartki: zielony, żółty, czerwony, niebieski i poproś o dopasowanie kolorów do pór roku. (Pokieruj rozmowę tak, aby zielony był kolorem wiosny, kiedy¬ trawa zaczyna zielenieć, listki pojawiają się na drzewach itd., żółty lata: grzejące słońce, żółty piasek na plaży itd., czerwony jesieni: liście zmieniają kolor także na czerwony, czerwone jesienne kwiaty itd., niebieski zimy: kolor kojarzący się z zimnem, kolory zimy to biały i niebieski.
Ułóż po kolei kolory według pór roku (młodszym dzieciom powtarzaj nazwy kolorów i zachęcaj, aby powtarzały razem z tobą). Pomieszaj kolory i poproś o ułożenie ich według pór roku (dzieciom młodszym wyliczaj, jaki kolor mają wybrać). Powtórz zabawę 2-3 razy.
Zaproponuj pocięcie kartek na paski (starsze dzieci mogą próbować samodzielnie). Ułóż z pasków pierwszy człon rytmu, mówiąc: wiosna, lato jesień, zima. Poproś o dalsze układanie rytmu według wzoru, za każdym razem określając porę roku (dzieci młodsze nazywają kolory). Można tez utworzony rytm przykleić na białą kartkę. Zwróć dziecku uwagę (pokaż palcem odpowiedni kolor, jaka pora roku teraz się kończy a jaka zaczyna. Zadaj pytanie i poproś o pokazanie na paskach, jak długo trzeba czekać do następnego lata.
Dziecko starsze zainteresowane literami zachęć do układania nazw pór roku z wyciętych liter. Na początku każdy wyraz z osobna, następnie wymieszaj dwa wyrazy, potem trzy i na koniec wszystkie (litery zawsze muszą mieć zaznaczony dół).
Zawsze zwracaj uwagę, czy dziecko nie jest już zbyt zmęczone, znużone (szczególnie jeśli chodzi o dzieci młodsze). Scenariusze są propozycją, która możesz dowolnie skracać lub rozszerzać.
Ela Pietruczuk- Bogucka
Konkurs WSPOMNIENIA Z WAKACJI
Kończąc zabawę porozmawiaj z dzieckiem na temat jego wrażeń z wakacji, które chciałoby zapamiętać. Następnie zachęć je do wykonania, dowolną techniką plastyczną, pracy przedstawiającej wspomnienia z wakacji. Gotowe dzieła koniecznie prześlijcie do nas!
Zobacz też: