Scenariusze zabaw

Po co te podróże?

Scenariusz zabaw z dziećmi

 

Cele:

  • zachęcenie do podróżowania,
  • utrwalenie pojęć dotyczących orientacji przestrzennej (góra, dół, lewo, prawo),
  • zachęcanie do zabaw ruchowych i aktywności fizycznych,
  • rozwijanie aktywnej, twórczej postawy u dziecka (w zakresie tworzenia dłuższych, swobodnych wypowiedzi na określony temat, rozwijania wyobraźni, motoryki i umiejętności konstrukcyjnych,
  • rozwijanie ekspresji artystycznych (poprzez malowanie, wydzieranie/wycinanie, tworzenia kompozycji, itp.)
  • zachęcanie do poznawania nazw miejscowości, liter oraz rozwijanie gotowości do nauki czytania

 

 

Potrzebne materiały:

  • przedmiot, który pojawił się podczas wakacyjnego wyjazdu (ubranie, zabawka, książka, pamiątka, zdjęcia, itp.),
  • wydrukowana dużą czcionką lub napisana drukowanymi literami nazwa miejsca zamieszkania oraz wakacyjnej miejscowości (2x),
  • duży karton (przynajmniej A3) lub arkusz szarego papieru,
  • farby plakatowe (wystarczą 3-4 kolory),
  • gruby pędzel,
  • papier kolorowy,
  • nożyczki (dla starszych dzieci).


Wstęp


Przed przystąpieniem do zabawy „porządkujemy” rzeczy związane z wakacjami, oraz rozrzucamy kolorowe klocki na dywanie lub w innym wybranym miejscu, które będzie naszą „wyspą”.


Rozpoczęcie zabawy


Opiekun opowiada – Zobacz, znalazłam twoje spodenki, które ciągle nosiłeś podczas wakacji (może to być dowolny przedmiot lub przedmioty nawiązujące do wakacji). Pamiętasz gdzie mieszkaliśmy, co robiliśmy? Jak się bawiłeś? Co najbardziej nam się podobało? A co było Twoim zdaniem niezbyt miłe?, itd. ( 3-4 latkom można zadać 2-3 pytania, 5-6 latkom więcej, w zależności od zainteresowania zabawą).
Dziecko odpowiada na pytania lub samo opowiada o swoich przeżyciach. Jeśli samo kontynuuje opowieść, nie ograniczajmy go dodatkowymi pytaniami.


Fragment dla starszych dzieci


Opiekun - Pamiętasz, jak nazywała się ta miejscowość, w której się zatrzymaliśmy? To była………. A my mieszkamy w....... . Mam tutaj wydrukowane nazwy miast: naszego i tego, do którego wyjechaliśmy. Chcesz złożyć je samodzielnie? Porozcinaj literki i spróbuj ułożyć wg wzoru (dwie nazwy są do rozcięcia, a dwie pozostawiamy jako wzór). Które litery rozpoznajesz? Przeczytamy całą nazwę?
Dziecko - rozcina litery i układa nazwy pod wzorami, rozpoznaje niektóre znaki i próbuje odczytać nazwy. Jeżeli dziecko jest chętne proponujemy mu przyklejenie liter w odpowiedniej kolejności na osobnej kartce.

 

 

Ciąg dalszy zabawy dla wszystkich dzieci


Opiekun No tak, ale podróż na wakacje bywa męcząca, chociaż dzielnie ją przetrwaliśmy. Zabawmy się teraz w podróżowanie: Najpierw samochodem pojedziemy na lotnisko, potem samolotem polecimy na bezludną wyspę. Bierz maskotkę do plecaka i ruszamy.
(Opiekun z dzieckiem naśladują trzymanie kierownicy, odgłosy jadącego auta, odlatującego samolotu, itd. Kiedy dolecimy na naszą wyspę, ostrożnie i powoli podnosimy się rozglądając na lewo, na prawo, podnosząc głowę do góry, patrząc na dół).

Ale tu pięknie. Zobacz, jakie kolorowe kamyki (klocki), co możemy z nich zrobić? Może zbudujmy fortecę albo zamek? (wspólne budowanie).
Zmęczyliśmy się, może teraz popływamy?
(Kładziemy się na brzuchu i naśladujemy pływanie, potem obrót na plecy i to samo. Im dziecko jest starsze, tym bardziej zachęcamy je do wykazywania własnej inicjatywy).

Poleżmy teraz na plaży, ciało odpoczywa, zamknijmy oczy, poczujmy piasek pod stopami i posłuchajmy śpiewu ptaków. A potem napijmy się wody albo soku.
Mam propozycję: namalujmy naszą wyspę. Może tam były jakieś inne skarby, których my jeszcze nie odnaleźliśmy?! Możemy też namalować nasz zamek.
(dziecko wykazuje inicjatywę, a opiekun podąża za jego tokiem myślenia).

A może tam są też drzewa, kwiaty, ptaki, a w morzu są ryby? Zróbmy wydzieranki/wycinanki z papieru kolorowego i umieśćmy je na jeszcze mokrej farbie. Jak nazwiemy naszą wyspę? (wspólnie z dzieckiem napiszcie nazwę wyspy.)

 

Zakończenie


OpiekunJak myślisz, dlaczego ludzie podróżują, dlaczego my podróżujemy?

 

Rady dla Rodziców

 

Różnego rodzaju zabawy o tematyce podróżniczej możecie rozszerzać. Oto kilka propozycji:

  • czytajcie wspólnie przewodniki i książki podróżnicze. Niech zainspirują was one do podróży nie tylko „palcem po mapie”. Odwiedzajcie miejsca, o których czytacie, i róbcie to, co bohaterowie waszych ulubionych powieści
  • powieście w kuchni na ścianie mapę miejsc, które chcecie odwiedzić i które już zwiedziliście. Przyczepiajcie do niej pocztówki, paragony i drukujcie zdjęcia. Rozmawiajcie o swoich wymarzonych podróżach
  • stwórzcie album podróżniczy. Wklejcie własne zdjęcia i opiszcie najśmieszniejsze oraz budzące grozę momenty. Niech całość  poprowadzi czytelników krok po kroku przez waszą wycieczkę
  • gdy wyjazd nie wchodzi w grę… urządźcie sobie w domu tydzień francuski, włoski, hiszpański. Niech na stole królują charakterystyczne dla danego regionu potrawy, a ściany pokryją rysunki najbardziej znanych miejsc. Poznajcie muzykę i kinematografię. Przebierajcie się i uczcie nowego języka. Takie podróże zbliżą was do siebie jeszcze bardziej, będąc jednocześnie okazją do znakomitej zabawy

 

Elżbieta Pietruczuk-Bogucka
pedagog

 

 

Konkurs PAMIĄTKA Z PODRÓŻY

Z każdej wyprawy powinna pozostać pamiątka. Prześlijcie nam zdjęcia i opisy swoich pamiątek z podróży. Z jakiego pięknego miejsca zostały przywiezione? Najciekawsze zgłoszenia nagrodzimy!

 

Zobacz też:

Scenariusze zabaw – pozostałe:

© CzasDzieci.pl 2024