Artykuły

Jak dobrze przygotować przedszkolaka do szkoły?

Jako rodzice często zadajemy sobie pytanie, czy moje dziecko jest dobrze przygotowane do podjęcia nauki w szkole? Czy sprosta szkolnym obowiązkom? Czy sobie poradzi? A jak przyzwyczai się do nowej sytuacji, otoczenia, kolegów, nauczycieli? Jak mu w tym pomóc?

 

Rozwój osobisty to proces ciągły, wieloetapowy. Wiek, w którym rozpoczynamy edukację szkolną jest dostosowany do uśrednionych możliwości dzieci, ale nie oznacza to, że wszystkie, równo 1 września będą w pełni gotowe na nowe, wieloletnie wyzwanie, jakim jest szkoła. Rodzice, opiekunowie, wychowawcy przedszkolni mogą pomóc maluchowi w osiągnięciu gotowości szkolnej.

 

 

„Gotowość szkolna” jest to taki poziom rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego dziecka, który pozwala mu na podjęcie szkolnych wyzwań i obowiązków. Podstawowe umiejętności dziecka kończącego przedszkole i rozpoczynającego naukę w szkole określa podstawa programowa dla przedszkoli.

 

Umiejętności niezbędne do osiągnięcia przez dziecko gotowości szkolnej to:

  • porównywanie i znajdowanie różnic
  • porównywanie i dostrzeganie związków i prawidłowości
  • analiza i synteza wzrokowa
  • matematyzowanie
  • umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego
  • orientacja w przestrzeni
  • grafomotoryka

 

Dziecko powinno być w stanie usiedzieć spokojnie przez dłuższy czas i precyzyjnie utrzymać narzędzie pisarskie (posiadać dobrą sprawność manualną). Jego oczy i ręce powinny być w stanie śledzić druk.  Niby proste..., ale wiele sześciolatków ma z tym poważny problem.

 

Czego uczy się przedszkolak, jakie kompetencje rozwijamy w tym wieku?

 

Przedszkolak jest zależny od innych, ponieważ sam  nie potrafi jeszcze zorganizować sobie zajęć, nie planuje, nie umie działać strategicznie. To, jak będzie przebiegał jego rozwój, jest więc w rękach jego otoczenia. Metodą „nauki” i poznawania świata jest na tym etapie zabawa. Posługując się zabawkami, dzieci nabywają umiejętności motoryczne, grając z rówieśnikami uczą się współpracy, a prosty balonik wprowadza je w prawa fizyki. Nie muszą to być rzeczywiste sytuacje – olbrzymią rolę odgrywa tutaj wyobraźnia. Nie bylibyśmy w stanie nauczyć się wszystkiego z doświadczenia – aby móc przerobić jak najwięcej hipotetycznych sytuacji, stosujemy wyobrażenia symboliczne. Tu właśnie wyobraźnia i kreatywne myślenie odgrywają kluczową rolę. Rozwijając je, poszerzamy swój świat doświadczeń.


Dwu, trzyletnie dziecko potrafi krótko skupić uwagę na wykonywanej czynności. Pięcio, sześciolatek powinien już umieć zaangażować się długotrwale w zadanie, jak również dzielić swoją uwagę lub przerzucać ją na inne aktywności. Na tym etapie dziecko  rozwija kontrolę również nad swoimi emocjami.


Dwulatka zainteresujemy zadaniem dającym szybką i natychmiastową gratyfikację, o ile nie jest skomplikowane, gdyż pamięć robocza mieści 2-3 elementy. Do 6 roku życia uczymy się tworzenia przyczynowo-skutkowych powiązań, kontynuowania aktywności nakierowanej na cel współpracy z innymi i wspólnego osiągania celów oraz umiejętności korzystania ze wskazówek udzielanych przez dorosłych. Szczególnie ważne są kompetencje związane z planowym działaniem. Od inicjowania, poprzez organizację w czasie i przestrzeni, po elastyczność w razie napotkania przeszkód. Stopniowo uczmy dzieci samodzielności w realizacji zadań.

 

 

Ręka rysuje – główka pracuje, czyli nauka przez zabawę.

 

Szkoła kojarzy nam się z nabywaniem wiedzy i konkretnymi umiejętnościami – matematyzowanie, pisanie, czytanie, logiczne myślenie i wiedza o świecie.

 

Tymczasem gotowość szkolna to także kompetencje miękkie. Sześciolatek, który dobrze poradzi sobie w pierwszej klasie, potrafi rozstać się z rodziną i zaadoptować w nowym otoczeniu, wśród innych ludzi. Będzie współdziałał z innymi dziećmi i umiał przyjmować wskazówki dorosłych i aktywnie szukać pomocy, gdy jest potrzebna.  W tym wieku, powinien potrafić samodzielnie korzystać z już nabytej wiedzy i umiejętności. Tych kompetencji nie da się rozwinąć w oderwaniu od siebie. Stosując naturalną metodę poznawania świata – zabawę – dziecko uczy się kilku rzeczy na raz. Ćwicząc grafomotorykę ręki, wyrabia zdolność koncentracji. Kolorując, nie tylko pobudza kreatywność, ale i planuje – od którego koloru zacznie, jakiej będzie potrzebować kredki itd. Dbając więc o prawidłowy rozwój przedszkolaka, należy zapewnić mu stymulacje na wielu płaszczyznach. Małe dziecko, nie skupi uwagi na wiedzy podawanej bezpośrednio, tak jak na lekcji szkolnej. Chcąc rozbudowywać jego wiedzę o świecie, oferujmy mu edukacyjne zabawy. Regularna zabawa z kolorowankami, nie tylko wyćwiczy grafomotorykę ręki dziecka i rozwinie wyobraźnię, ale wyrobi także dobre nawyki i umiejętności potrzebne do dalszej edukacji.

 

 

Jak dobrze przygotować dziecko do szkoły?

 

Bazgroszyty z serii Gotowi do szkoły przygotowane przez wydawnictwo Zielona Sowa  to wyjątkowe zeszyty z ćwiczeniami, które pomogą rozwijać i trenować umiejętności potrzebne do rozpoczęcia nauki w szkole. Znajdziecie w nim zadania z Kredziakami z 7 kluczowych kompetencji, takich jak: porównywanie przedmiotów, analiza i synteza wzrokowa, dostrzeganie związków i prawidłowości, matematyzowanie, rozumowanie z uwzględnieniem następstwa zdarzeń, orientacja w przestrzeni oraz grafomotoryka. Dzięki ćwiczeniom zawartym w tych materiałach zadbasz o przygotowanie przedszkolaka do nauki w szkole, trenując najważniejsze umiejętności. Dzięki temu Twoje dziecko rozpocznie naukę w szkole z przyjemnością i od początku będzie odnosić sukcesy. Bazgroszyty z serii Gotowi do szkoły to doskonałe wsparcie w rozwoju dziecka – oprócz zadań i ćwiczeń związanych z testem gotowości szkolnej w każdym zeszycie znajdziecie plakaty z Kredziakami z planem lekcji.

 

 

Anna Sawa

 

 

Zobacz też:


 

POBIERZ DARMOWE BAZGROSZYTY „GOTOWI DO SZKOŁY”

 

 

 

Artykuły – pozostałe:

  • Przyjaciel to skarb czyli jak dbać o nasze przyjaźnie

    O przyjaźń, tak jak o ogród, trzeba dbać. Warto zatem przypomnieć sobie, czym ona jest i na jakich zasadach się opiera...

    więcej
  • Nie bójmy się rozmawiać czyli zalety dobrej komunikacji

    Rozmowa to podstawowa forma kontaktu między ludźmi. Na przestrzeni dziejów posługiwano się różnymi metodami, by się dogadać ? używano gestów, mimiki twarzy czy wysokich i niskich dźwięków. Jednak od momentu pojawienia się konkretnych języków, człowiek zaczął pełniej wyrażać siebie, budować głębsze relacje i ustalać reguły rządzące społecznością, w której żył...

    więcej
  • Jak ośmielić dziecko i dodać mu pewności siebie

    Każde dziecko rodzi się z zestawem pewnych cech, zaś w trakcie dorastania uczy się nowych zachowań i rozwija poszczególne umiejętności. Nieśmiałość, choć często dziedziczona, ewoluuje i można nad nią częściowo zapanować.

    więcej
  • Nauka przez zabawę, czyli jak gry planszowe mogą wspomóc rozwój Twojego dziecka

    Warto byśmy skorzystali z bogatej oferty rynku gier planszowych, bowiem takie gry nie tylko staną się dla nas wspaniałą rozrywką, ale mogą wspomóc nasze dzieci w rozwijaniu poszczególnych umiejętności, ponieważ...

    więcej
  • 5 pomysłów na deszczowe dni!

    Wrzesień, październik i listopad to specyficzne miesiące, dla części z nas ponure i zimne, ale wcale tak być nie musi – bowiem ta pora roku kryje w sobie mnóstwo ciepłych kolorów i pozytywnych skojarzeń.

    więcej
  • Jak nauczyć dziecko opieki nad zwierzętami?

    Większość dzieci, prędzej czy później, marzy o posiadaniu własnego zwierzątka. Bez względu na to, czy chodzi o czworonoga, ptaka czy gryzonia, każde stworzenie wymaga odpowiedniej opieki, dlatego musimy być pewni, że nasze dziecko jest gotowe na taką odpowiedzialność...

    więcej
  • 5 najlepszych gier planszowych na koniec lata

    Kłopot pojawia się wtedy, kiedy pogoda krzyżuje nasze plany i musimy zostać w domu. W takim wypadku z pomocą przychodzą nam wszelkiego rodzaju gry planszowe, które nie tylko pomogą zorganizować czas naszym pociechom, ale sprawią przyjemność całej rodzinie.

    więcej
  • Jak przygotować dziecko do samodzielnego wyjazdu na kolonie lub obóz?

    Nadchodzi taki moment, kiedy rodzice postanawiają wysłać swoją pociechę na wakacje w większej grupie rówieśników oraz pod opieką innych dorosłych. Chcą, aby ich córki lub synowie usamodzielnili się, zawiązali nowe przyjaźnie, a przede wszystkim miło spędzili czas...

    więcej
  • Jakie książki spakować do wakacyjnego plecaka?

    Nadeszły wakacje. Każdy z nas chciałby odpocząć, ale też spędzić ten czas przyjemnie i w radosnym nastroju. Jedni pragną udać się w egzotyczne podróże, drudzy chcą popływać w jeziorze albo powspinać się na górskie szczyty, a jeszcze inni marzą o tym, by wyciągnąć się na zawieszonym między drzewami hamaku i oderwać myśli od obowiązków.

    więcej
  • Wiosenne wyprawy czyli o tym, jak zachowywać się w lesie

    Wreszcie nadeszły ciepłe dni i słońce co rusz zachęca nas do dłuższych rodzinnych spacerów. W tym czasie odwiedzamy nie tylko miejskie parki czy ogrody, ale chętnie wyjeżdżamy również poza miasto, do okolicznych lasów. W przypadku takich wycieczek musimy przestrzegać pewnych określonych zasad, które sprawiają, że zarówno my, jak i różne zwierzęta, czujemy się miło i bezpiecznie.

    więcej
1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 12 następna »
© CzasDzieci.pl 2024