Jako rodzice często zadajemy sobie pytanie, czy moje dziecko jest dobrze przygotowane do podjęcia nauki w szkole? Czy sprosta szkolnym obowiązkom? Czy sobie poradzi? A jak przyzwyczai się do nowej sytuacji, otoczenia, kolegów, nauczycieli? Jak mu w tym pomóc?
Rozwój osobisty to proces ciągły, wieloetapowy. Wiek, w którym rozpoczynamy edukację szkolną jest dostosowany do uśrednionych możliwości dzieci, ale nie oznacza to, że wszystkie, równo 1 września będą w pełni gotowe na nowe, wieloletnie wyzwanie, jakim jest szkoła. Rodzice, opiekunowie, wychowawcy przedszkolni mogą pomóc maluchowi w osiągnięciu gotowości szkolnej.
„Gotowość szkolna” jest to taki poziom rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego dziecka, który pozwala mu na podjęcie szkolnych wyzwań i obowiązków. Podstawowe umiejętności dziecka kończącego przedszkole i rozpoczynającego naukę w szkole określa podstawa programowa dla przedszkoli.
Umiejętności niezbędne do osiągnięcia przez dziecko gotowości szkolnej to:
- porównywanie i znajdowanie różnic
- porównywanie i dostrzeganie związków i prawidłowości
- analiza i synteza wzrokowa
- matematyzowanie
- umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego
- orientacja w przestrzeni
- grafomotoryka
Dziecko powinno być w stanie usiedzieć spokojnie przez dłuższy czas i precyzyjnie utrzymać narzędzie pisarskie (posiadać dobrą sprawność manualną). Jego oczy i ręce powinny być w stanie śledzić druk. Niby proste..., ale wiele sześciolatków ma z tym poważny problem.
Czego uczy się przedszkolak, jakie kompetencje rozwijamy w tym wieku?
Przedszkolak jest zależny od innych, ponieważ sam nie potrafi jeszcze zorganizować sobie zajęć, nie planuje, nie umie działać strategicznie. To, jak będzie przebiegał jego rozwój, jest więc w rękach jego otoczenia. Metodą „nauki” i poznawania świata jest na tym etapie zabawa. Posługując się zabawkami, dzieci nabywają umiejętności motoryczne, grając z rówieśnikami uczą się współpracy, a prosty balonik wprowadza je w prawa fizyki. Nie muszą to być rzeczywiste sytuacje – olbrzymią rolę odgrywa tutaj wyobraźnia. Nie bylibyśmy w stanie nauczyć się wszystkiego z doświadczenia – aby móc przerobić jak najwięcej hipotetycznych sytuacji, stosujemy wyobrażenia symboliczne. Tu właśnie wyobraźnia i kreatywne myślenie odgrywają kluczową rolę. Rozwijając je, poszerzamy swój świat doświadczeń.
Dwu, trzyletnie dziecko potrafi krótko skupić uwagę na wykonywanej czynności. Pięcio, sześciolatek powinien już umieć zaangażować się długotrwale w zadanie, jak również dzielić swoją uwagę lub przerzucać ją na inne aktywności. Na tym etapie dziecko rozwija kontrolę również nad swoimi emocjami.
Dwulatka zainteresujemy zadaniem dającym szybką i natychmiastową gratyfikację, o ile nie jest skomplikowane, gdyż pamięć robocza mieści 2-3 elementy. Do 6 roku życia uczymy się tworzenia przyczynowo-skutkowych powiązań, kontynuowania aktywności nakierowanej na cel współpracy z innymi i wspólnego osiągania celów oraz umiejętności korzystania ze wskazówek udzielanych przez dorosłych. Szczególnie ważne są kompetencje związane z planowym działaniem. Od inicjowania, poprzez organizację w czasie i przestrzeni, po elastyczność w razie napotkania przeszkód. Stopniowo uczmy dzieci samodzielności w realizacji zadań.
Ręka rysuje – główka pracuje, czyli nauka przez zabawę.
Szkoła kojarzy nam się z nabywaniem wiedzy i konkretnymi umiejętnościami – matematyzowanie, pisanie, czytanie, logiczne myślenie i wiedza o świecie.
Tymczasem gotowość szkolna to także kompetencje miękkie. Sześciolatek, który dobrze poradzi sobie w pierwszej klasie, potrafi rozstać się z rodziną i zaadoptować w nowym otoczeniu, wśród innych ludzi. Będzie współdziałał z innymi dziećmi i umiał przyjmować wskazówki dorosłych i aktywnie szukać pomocy, gdy jest potrzebna. W tym wieku, powinien potrafić samodzielnie korzystać z już nabytej wiedzy i umiejętności. Tych kompetencji nie da się rozwinąć w oderwaniu od siebie. Stosując naturalną metodę poznawania świata – zabawę – dziecko uczy się kilku rzeczy na raz. Ćwicząc grafomotorykę ręki, wyrabia zdolność koncentracji. Kolorując, nie tylko pobudza kreatywność, ale i planuje – od którego koloru zacznie, jakiej będzie potrzebować kredki itd. Dbając więc o prawidłowy rozwój przedszkolaka, należy zapewnić mu stymulacje na wielu płaszczyznach. Małe dziecko, nie skupi uwagi na wiedzy podawanej bezpośrednio, tak jak na lekcji szkolnej. Chcąc rozbudowywać jego wiedzę o świecie, oferujmy mu edukacyjne zabawy. Regularna zabawa z kolorowankami, nie tylko wyćwiczy grafomotorykę ręki dziecka i rozwinie wyobraźnię, ale wyrobi także dobre nawyki i umiejętności potrzebne do dalszej edukacji.
Jak dobrze przygotować dziecko do szkoły?
Bazgroszyty z serii Gotowi do szkoły przygotowane przez wydawnictwo Zielona Sowa to wyjątkowe zeszyty z ćwiczeniami, które pomogą rozwijać i trenować umiejętności potrzebne do rozpoczęcia nauki w szkole. Znajdziecie w nim zadania z Kredziakami z 7 kluczowych kompetencji, takich jak: porównywanie przedmiotów, analiza i synteza wzrokowa, dostrzeganie związków i prawidłowości, matematyzowanie, rozumowanie z uwzględnieniem następstwa zdarzeń, orientacja w przestrzeni oraz grafomotoryka. Dzięki ćwiczeniom zawartym w tych materiałach zadbasz o przygotowanie przedszkolaka do nauki w szkole, trenując najważniejsze umiejętności. Dzięki temu Twoje dziecko rozpocznie naukę w szkole z przyjemnością i od początku będzie odnosić sukcesy. Bazgroszyty z serii Gotowi do szkoły to doskonałe wsparcie w rozwoju dziecka – oprócz zadań i ćwiczeń związanych z testem gotowości szkolnej w każdym zeszycie znajdziecie plakaty z Kredziakami z planem lekcji.
Anna Sawa
Zobacz też:
POBIERZ DARMOWE BAZGROSZYTY „GOTOWI DO SZKOŁY”