Leworęczność i obniżona grafomotoryka
Witam,
syn rozpoczął pierwszą klasę szkoły podstawowej. Od zawsze miał problem z grafomotoryką, bardzo długo przekładał ręce. Dopiero ok. 5. roku życia okazało się, że jest leworęczny. W przedszkolu zwracała nam Pani uwagę, ale zawsze twierdziła, że się wyrobi. Dziś rozmawiałam z Panią wychowawczynią i okazuje się, że syn pracuje bardzo wolno, nie nadąża za klasą, trzeba go cały czas motywować. Pisanie - dramat. Proszę pomóc co dalej. Syn się szybko zniechęca, jest dzieckiem bardzo wrażliwym i inteligentnym.
Ewa

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Zachęcam Panią do zapoznania się z publikacjami prof. Marty Bogdanowicz na temat pracy z dziećmi leworęcznymi. To znakomite i godne polecenia źródło wiedzy. Obniżenie umiejętności grafomotorycznych w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest typowe dla dzieci leworęcznych. Polecam ćwiczenia M. Bogdanowicz "Lewa ręka pisze i rysuje" (z lwem na okładce) oraz zeszyty grafomotoryczne Hany Tymichovej i zeszyty Frostig.
Poza tym proszę zwrócić w szkole uwagę, żeby syn siedział po lewej stronie ławki (i w ten sposób nie trącał się łokciami z kolegą). Zeszyt należy układać pod skosem (nie będzie sobie zasłaniał). W razie potrzeby można też kupić gotowe zeszyty ze skośną liniaturą (ale nie każde dziecko potrzebuje). Polecam też trójkątne kredki i ołówki z nacięciami dla dzieci leworęcznych firmy Stabilo. Dobrze też sprawdzają się grube kredki Bambino oraz nakładki na ołówki.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska