Leworęczność a gra na skrzypcach
Witam,
moje dziecko jest leworęczne i bardzo chciało grać na skrzypcach. Dostało się do szkoły muzycznej, w której nie ma możliwości grania na skrzypcach dla leworęcznych, zatem podjęło grę na skrzypcach dla praworęcznych. U dziecka stwierdzono lateralizacje skrzyżowana, prawe oko, lewa ręka, prawa noga.
Czy, to ze gra prawa ręka nie zaszkodzi mojemu dziecku?
Czy może mieć problemy w nauce w związku z lateralizacją skrzyżowaną?
Czy powinnam zmienić instrument? (Dziecko jest bardzo umuzykalnione, nie chce rezygnować ze szkoły). Pozdrawiam, Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
szkoda, że w polskich szkołach muzycznych nie ma możliwości grania na skrzypcach dla osób leworęcznych, ale skoro dziecko mimo trudności chce kontynuować naukę, to nie należy mu przeszkadzać. Nic złego się nie stanie, jeśli dziecko będzie pisać i rysować ręką lewą.
Leworęczność może generować błędy w pisowni (odwracanie liter i cyfr), ale tak jest u większości dzieci, bez względu na rodzaj szkoły i użycie ręki prawej do grania. Skrzypce są trudnym instrumentem, gdyby się nie udało warto zaproponować pianino, ale może warto spróbować, byle nie naciskać na dziecko i nie oczekiwać szybkich sukcesów.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska