Czytanie ze zrozumieniem a leworęczność
Witam,
Jeśli syn jest leworęczny lub lewonożny potrzebne są także dodatkowe ćwiczenia. Prosze o podpowiedź jakie to ćwiczenia, bo właśnie mam taki kłopot. Mam syna 7,5 roku i ma problem z czytaniem. Na początku uczyłam go na sylaby, dość dobrze mu szło, ale ktoś powiedział w szkole, że tak się nie czyta i zaczął czytać po literce, bo niby szybciej wtedy czyta. Ale ja widzę, że on połowy nie pamięta co czyta, a do tego nie chce wrócić do czytania na sylaby. Mam nawet książkę, w której są literki w dwóch kolorach podzielone dla ułatwienia czytania i nic z tego. Proszę o podpowiedź.
Pozdrawiam,
Mama

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Mamo,
Żadne dziecko nie powinno uczyć się czytać literując lub głoskując, bo to prowadzi do mechanicznego odkodowania przy całkowitym braku rozumienia treści. Dzieci leworęczne MUSZĄ uczyć się czytać sylabami. Jednak podręcznik dwukolorowy nie jest dobrym wyborem. Przede wszystkim nie ma takich tekstów w książkach, gazetach, podręcznikach, a po drugie jest tam wiele błędów i nieprawidłowych podziałów. Polecam podręcznik do klasy pierwszej wydany przez Wydawnictwo WIR - "Kocham szkołę".
Ważne jest wytłumaczenie dziecku skąd biorą się jego problemy, by nie musiało budować negatywnego obrazu własnej osoby.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska