Czytanie metodą sylabową
Dzień dobry,
zwracam się do Pani z zapytanie o naukę metodą sylabową. Mój syn uczy się tą metodą niecały rok. Nauka idzie opornie, ale ewidentnie widać, że jest to umysł ścisły, a nie humanista. Poza tym jest leworęczny i ma stwierdzoną lateryzację krzyżową. Obecnie świetnie składa sylaby, rozpoznaje się, ale nie potrafi połączyć ich w zdanie i przeczytać ich płynnie. Obserwuje, że nudzi go już czytanie sylabami i robi to coraz bardziej niechlujnie, ale nie potrafię mu zaproponować jakieś alternatywy do ćwiczeń. Co w takim wypadku? Czy jest jakiś kolejny krok czytania, kiedy dziecko już zna sylaby? Będę wdzięczna za pomoc.
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
nie wiem, ile lat ma Synek i czy jest lewooczny. Lateralizacja skrzyżowana z pewnością utrudnia dziecku naukę czytania. Nie wiem, z jakich pomocy Pani korzystała, jeżeli z "Kocham czytać" albo z "Moich sylabek" to te pomoce także zawierają krótkie, łatwe teksty do czytania. Dziecko, które już zna sylaby musi czytać krótkie teksty. Czasem piszemy łatwe teksty o dziecku w jego dzienniku wydarzeń, bo takie zapisy bardzo motywują dzieci do czytania, najczęściej dzieci czytają serię "Podróże Jagody i Janka".
Można także skorzystać z krzyżówek sylabowych (Wydawnictwo WIR).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska