3-latka z niedosłuchem i zaburzonym rozwojem
Witam,
Mam ogromną prośbę o poradę, bo nie wiem już co robić.
U dziecka w wieku 2,9 mies. stwierdzono niedosłuch średni 40-70 dcb. Po 3-krotnym badaniu ABR w stanie czuwania (panie zajmowały dziecko naklejkami i siedziało spokojnie nawet 30 min.) i 4 krotnych testach słuchowych.
Zacznę od tego co mnie niepokoi:
- nadal jest echolalia (na pytania często odpowiada pytaniem, choć nie zawsze)
- słabe rozumienie mowy (rozumie ok. 40%, najczęściej proste polecenia)
- jedynie zdania jakie buduje to "mama oć" (mama chodź), "nie pacz" (nie płacz)
-mówi około 50 słów, część bardzo niewyraźnie
-czasem mówi o sobie w 2 osobie, np. gdy coś się rozleje mówi: "Oj Maju!"
Co potrafi:
- bawi się w zabawy symboliczne (karmienie lalek na niby, pokazywanie miśkowi zdjęcia brata)
- korzysta z nocnika od 2 r.ż.
- lubi przedszkole (chociaż obcojęzyczne) - od początku bez problemu zostawała w przedszkolu
- lubi bawić się z dziećmi, wspólne posiłki z dziećmi, wspólne zajęcia (malowanie, rysowanie, lepienie, nawlekanie koralików)
- widzę, że inne dzieci też ją lubią i jakoś nie przeszkadza ani jej ani dzieciom brak kontaktu słownego
- na testach słuchowych ładnie wykonywała polecenia
- pokazuje jeśli coś chce, gdy umie powiedzieć to powie np. picie, am, misio
- lubi wspólne wycieczki, nowości, gdy coś się dzieje
- lubi zabawy w chowanego z bratem, grę w piłkę i w berka.
Lekarze mówią, że trzeba jej dać czas na nadrobienie, że takie zachowania są normalne u dzieci z niedosłuchem, ale ja już sama nie wiem... Niedosłuch, dwujęzyczność oraz leworęczność są przeszkodą, ale ja mam wrażenie, że jest coś jeszcze. Prosiłam kilkakrotnie o wizytę u psychologa, który oceniłby jej rozwój, może zalecił jakieś ćwiczenia wspomagające, ale lekarze twierdzą, że to niepotrzebne, że gdyby dziecko miało np. autyzm to nie poradziłoby sobie z testami słuchowymi. A testy polegały na tym, że dziecko siedziało w słuchawkach i po usłyszeniu dźwięku naciskało przycisk albo wrzucało klocka. Moja córeczka dobrze sobie poradziła.
Chciałabym zakupić zestaw "Słucham i uczę się mówić", ale nie wiem jak to stosować u dziecka z aparatami. Zdjąć aparaty i nastawić głośniej słuchawki?
Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
Słusznie intuicja podpowiada Pani, że jest jeszcze jakiś problem rozwojowy u Córeczki i warto podjąć intensywne ćwiczenia, skoro jeszcze dziecko musi się zmierzyć z niedosłuchem i dwujęzycznością. Sam niedosłuch nie może być powodem opisywanych trudności.
Wszystkie problemy dzieci z niedosłuchem, dwujęzycznością i innymi problemami rozwojowymi opisałam w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Koniecznie trzeba rozpocząć od programu słuchowego, zdejmując aparaty: "Sylaby i rzeczowniki" 4 książeczki oraz "Sylaby i czasowniki" - l. pojedyncza   (www.arson.pl). Efekt przynosi jedynie słuchanie w słuchawkach.
Dobre efekty daje stymulowanie rozwoju systemu językowego z wykorzystaniem książeczek "Kocham czytać" - www.we.pl. Ważne są też ćwiczenia przy stoliku, szczególnie te stymulujące lewą półkulę "Układanki lewopółkulowe" www.konferencje-logopedyczne.pl. Na tej stronie znajdzie Pani w zakładce "forum" porady rodziców, jak przetrwać bunt przy początkach terapii.
Całe przyszłe życie Córeczki zależy od tego, czy podejmie Pani TERAZ terapię. Lekarze zajmują się jedynie ciałem dziecka, a nie jego umysłem, nie mogą więc dawać Pani rad, które wyznaczą losy dziecka, Córeczka powinna ćwiczyć 2 godziny dziennie przy stoliku. Jeśli będzie Pani w Polsce podczas wakacji warto zobaczyć jak terapeuci Metody Krakowskiej ćwiczą w gabinetach, znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska