Problemy z czytaniem 8-letniego syna
Witam serdecznie,
Mój syn ma kłopoty z czytaniem. Nie chce czytać sylabami tylko cały czas głoskuje (tak był uczony w pierwszej klasie w szkole) przez co czyta bardzo słabo, przekręca wyrazy lub wymyśla swoje, zjada końcówki. Czytam z nim codziennie, ale już powolutku wysiadam. Proszę o pomoc w doborze ćwiczeń, pozycji książkowych aby pomóc mojemu dziecku.
Syn jest dzieckiem leworęcznym.
Ewelina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewelino,
To podstawowy błąd nauczycieli i rodziców, gdy dziecko nie potrafi czytać ćwiczy się ... czytanie. To bardzo frustrujące dla dziecka. Należy wrócić do początków, czyli do szybkiego rozpoznawania sylab. Najpierw jednak należy zdjąć z dziecka poczucie winy i powiedzieć, że metoda głoskowania, czy nazywania liter jest zła. Szczególnie w sytuacji dominacji lewostronnej. Potem umawiamy się z dzieckiem, że NIE MUSI czytać czytanek ani lektur, ale wracamy do sylab. Proponuję "Sylaby inaczej" - www.konferencje-logopedyczne.pl i "Czytanie programowane" (www.we.pl). Potem Z. Orłowska-Popek "Czytanie ze zrozumieniem" - www.wir-wydawnictwo.com.
Serdecznie i gorąco pozdrawiam Synka
JAgoda Cieszyńska