Przedszkole a nadpobudliwość psychoruchowa
Witam,
córka jako 3-latek poszła we wrześniu do przedszkola publicznego do grupy mieszanej 3/4-latki. Jest to jej pierwszy rok. Przedszkole polubiła, jednak zaczęły się problemy z zachowaniem. Nauczycielka i niektórzy rodzice postrzegali córkę jako niewychowaną. Córka ma problem z wysiedzeniem w ławce, jest bardzo ruchliwa i żywa. Nie zawsze słucha poleceń nauczycielki, nie zawsze chce brać udział w grupowych zajęciach, nie zawsze przestrzega zasad. W domu z reguły robi to o co ją proszę, w przedszkolu jest gorzej. Nie chce śpiewać piosenek na zajęciach, jednak mimo wszystko zapamiętuje ich słowa i śpiewa, kiedy nikt obcy jej nie słyszy. Jest niecierpliwa, szybka i jednocześnie bywa bardzo odważna. Postrzegana była jako dziecko krzykliwe, przypięto jej łatkę łobuza. Sytuacji nie polepszają częste nieobecności córki z powodu chorób (średnio 2 tyg. w miesiącu córka jest w domu z powodu choroby). Zapisałam córkę do poradni pp i właśnie odebrałam opinię. Rozwój manualny opóźniony: linia kolista w rysunku (córka jest leworęczna po mnie, w przedszkolu nie rysują kół, rysujemy je w domu); sfera emocjonalno-społeczna: duże trudności z koncentracją przy wykonywaniu zadań i doprowadzaniu ich do końca, problem z kontrolą reakcji emocjonalnych, nie zawsze przestrzega zasad zachowania w grupie, nie słucha kierowanych do niej poleceń; potrzebny jest logopeda: sygmatyzm, uproszczenia, substytucje. Problemy są wynikiem dominującego sposobu funkcjonowania emocjonalno-społecznego i zaleca się przestrzeganie zasad pracy dla dzieci z nadpobudliwością psychoruchową. Czy to oznacza ADHD czy tylko nadpobudliwość? Czy jest możliwość, że córka z czasem stanie się spokojniejsza i będzie lepiej radzić sobie z emocjami i zachowaniem? Czy wymaga jeszcze jakiegoś badania, diagnozy? Jak ja jako rodzić mam pracować z dzieckiem w domu?
Katarzyna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
tak, jest duża szansa, że z czasem zachowania staną się bardziej ustabilizowane i spokojne, ale to zależy przede wszystkim od umiejętnego prowadzenia dziecka, czyli właśnie stosowania zasad pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Jest sporo książek na ten temat i warsztatów dla rodziców. Im wcześniej się te zasady wprowadzi, tym lepiej dla rozwoju społecznego dziecka.
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci zwykle wiąże się z trzema grupami objawów: nadmierną ruchliwością, trudnościami w koncentracji uwagi i impulsywnością. Nie są to cechy ułatwiające funkcjonowanie w grupie przedszkolnej i szkolnej. W oczach innych rodziców dzieci niestety bywają postrzegane jako niewychowane właściwie, choć tak nie jest. Wiele z takich dzieci stara się być grzecznymi i spełniać oczekiwania, jednakże z racji specyfiki ich rozwoju, nie wychodzi im to tak jakby inni chcieli.
Córka jest zdecydowanie zbyt mała, by w ogóle rozważać hipotezę o ADHD. To można zrobić dopiero po 7 roku życia.
Tymczasowa opinia z poradni ma charakter bardziej wskazujący kierunki pracy. Jeżeli ta praca będzie stosowana stale i prawidłowo to za kilka lat kolejna opinia z poradni może być o wiele lepsza. Potrzeba Państwu dużo cierpliwości, konsekwencji, czytelnych dla dziecka zasad, umiejętnie stosowanych nagród i stałego, uporządkowanego rytmu dnia. Proszę też zwrócić uwagę na dietę i zminimalizować dostęp do cukru i napojów gazowanych.
Co do braku wytrwałości w kończeniu zadań, ruchliwości itd. to typowe u dzieci w wieku przedszkolnym. Nie musi to oznaczać diagnozy nadpobudliwości ani ADHD za kilka lat. Leworęczność zdecydowanie opóźnia rozwój pracy ręki.
Polecam ćwiczenia prof. Marty Bogdanowicz "Lewa ręka pisze i rysuje". Osoby leworęczne to ok 8-10 % populacji. Osoby z nadpobudliwością to 5-10% dzieci (więc w każdej grupie przedszkolnej lub szkolnej 1-2 takich dzieci jest). Wszystko wskazuje na to, że ma Pani wyjątkową córkę :). Proszę ją kochać, wspierać, rozumieć i chronić przed niemiłymi komunikatami z zewnątrz, by nie zabrano jej dobrego wizerunku samej siebie.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska