9-miesięczna dziewczynka sama nie siada
Witam,
moją córka skończyła 9 miesięcy (dokładnie 9+4 dni). Nie umie jednak samodzielnie siąść. Ostatnio pokazałam jej, że może podciągnąć się do góry po zabawkę, na kolanka i z tej pozycji usiąść. Najczęściej kładłam jej zabawkę na krzesełku, a ona sama zaczęła podciągać nóżki i siadać. Tylko, że robi to rzadko, może raz, dwa dziennie. I najczęściej siada wtedy na kolankach, a nie bokiem. Od jakiegoś czasu też leży na boku, podpiera się ręką, ale widzę, że nie ma siły się podnieść w taki sposób. Dodam, że waży prawie 10 kg. I sprawnie pełza (ruchy naprzemienne kolan i rączek). Czy dać jej jeszcze czas na siadanie czy skonsultować się z rehabilitantem?
Katarzyna

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
w tym wieku oczekujemy od dziecka siadania, czworakowania oraz czworakowania w górę. Jeśli dobrze zrozumiałem Pani opis to wygląda na to, że ta czynność, którą nazwała Pani pełzaniem jest zastępczym wzorcem dla prawidłowego czworakowania. Może to świadczyć o nieskoordynowanej pracy organu osiowego (miednica - kręgosłup - głowa). Proszę nie ćwiczyć siadania czy tez innych funkcji motorycznych. Wskazana jest ocena kinezjologiczna córeczki. Potrzebna jest pomoc fizjoterapeuty, który dokona takiej analizy. Nie chodzi tu tylko o ocenę czy dane umiejętności pojawiły się zgodnie z wiekiem dziecka, ale przede wszystkim o ocenę jakości wzorców jakimi posługuje się córeczka. Proszę poszukać fizjoterapeuty certyfikowanego w kinezjologii rozwojowej wg Vojty. Kontakt do takich osób znajdzie Pani na stronie www.vojta.com.pl.
Pozdrawiam
Wojciech Dutka