Zachowanie córki po powrocie od taty
Witam mam kłopot z 3 i pół roczna córką. Ja i jej tata rozstaliśmy się jakiś czas temu. Córka bardzo to przeżyła i chyba nadal tak jest. Ja staram sie dla niej, żeby miała wszystko i jestem dla niej dobra. Natomiast jej tata hmmm... myślę, że jego zachowanie i zainteresowanie córka pozostawia wiele do życzenia. Mała bardzo jest za nim, wprost go uwielbia. Kiedy po nią przychodzę to robi mi okropne sceny już u niego w domu. Krzyczy, że nie wyjdzie, że mnie nie kocha i, że jestem głupia, bije mnie. Często to zachowanie nie kończy się po wyjściu, lecz krzyki są jeszcze przez kilkadziesiąt minut. Jest mi bardzo przykro z tego powodu, nie wiem, dlaczego ona tak mnie traktuje. Wstydzę się rodziny mojego byłego męża, że pewnie komentują to, że ona nie chce ze mną wracać i pewnie, że jestem złą matka. Proszę o rade. Jaka może być przyczyna takiego zachowania? Jak powinnam reagować w takich sytuacjach? Co mówić córce, jak ja uspokajać?
Pytanie przysłała pani Kasia

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Katarzyno,
Złość dziecka w sytuacji rozwodu rodziców, najczęściej jest skierowana na rodzica przy, którym dziecko pozostaje. Dzieje się tak z prostej przyczyny – ten rodzic jest stale blisko więc można na nim wyładować swoje emocje. Zastanawia mnie tylko, czy zachowanie córki które Pani opisuje pojawia się w różnych sytuacjach czy tylko w obecności taty? Napisała Pani również, że „staram sie dla niej, żeby miała wszystko„ a zachowanie taty Pani zdaniem „pozostawia wiele do życzenia”. Te stwierdzenia są zbyt ogólne i niewiele mi mówią. Nie mniej jednak zachowanie dziecka w żaden sposób nie przystaje do tego opisu. Z maila wnioskuję również, że jest Pani mocno skupiona na tym, co pomyślą inni, jak będą Panią postrzegać, co będą mówić. W tej sytuacji to najmniej ważne. Proszę pamiętać, że rodzice rozwodzą się ze sobą ale żadne z nich nie bierze rozwodu z dzieckiem. Dla dobra dziecka, rodzice powinni nauczyć się ze sobą rozmawiać nie obciążając swoimi problemami dziecka. Mam wrażenie, że Państwu nie do końca udaje się utrzymać taki stan. Zamiast więc próbować „robić dla swojego dziecka wszystko” polecam w jasny sposób wyznaczać granice, wyciągać konsekwencje z zachowań nieodpowiednich itp. przede w wszystkim jednak proszę okazać dziecku zrozumienie, nazywać jego uczucia i towarzyszyć w nich. To naturalne, że malutka okazuje złość kiedy jest przez Panią odbierana. To pokazuje, że jest to dla niej bardzo trudne. Być może dobrym pomysłem byłoby udanie się z dzieckiem do specjalisty. W pierwszej kolejności jednak proszę zadbać o poprawne relacje między Panią a byłym mężem. Dzieci bowiem mogą być szczęśliwe i mieć obu rodziców nawet jeśli ci są rozwiedzieni.
pozdrawiam
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy