Porażka
Witam! Jestem mamą 4-letniego Dominika, chłopca szalenie radosnego, ciepłego i ambitnego. Rozmawiam z dzieckiem często, nie tylko kiedy pojawi się jakiś problem. Niestety teraz nie wiem co zrobić, aby mu pomóc, a nie zaszkodzić. Rzecz tyczy się porażki. Dominik nie znosi przegrywać ze mną (np.kiedy gramy w gry planszowe) i z dziećmi (np.wyścigi na placu zabaw). Zawsze mówi, że on chce być PIERWSZY, nie przyjmuje do wiadomości, że ktoś może być lepszy. Wówczas reaguje złością, płaczem, gdy ja próbuję mu pomóc on potrafi mnie uderzyć. Może Pani zna złoty środek jak reagować, może jest literatura godna uwagi lub jakieś zabawy uczące radzenia sobie z porażkami dziecka. Dziękuje
Pytanie przesłała Pani Dorota

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Doroto,
Z Pani wiadomości rozumiem, że Dominik uwielbia być pierwszy i nie znosi sytuacji kiedy tak nie jest. Takie zachowanie jest dosyć charakterystyczne dla dzieci w tym wieku. Rzeczywiście niektóre z nich prezentują swoje niezadowolenie znacznie intensywniej niż pozostałe. Niestety nie istnieje złoty środek o którym Pani pisze, bo każde dziecko jest inne i czego innego potrzebuje. Proszę mi jednak wierzyć, że informacja przekazana dziecku gdy jest ono np. drugie brzmi "bo tamto dziecko jest lepsze", frustruje, złości i prowadzi do wybuchu histerii. Najlepszym sposobem w takich momentach jest przekazanie dziecku zrozumienia i akceptacji jego uczuć, a więc: frustracji, złości, smutku i żalu. Dorosły powinien wyjaśnić dziecku co ono czuje i skąd to się wzięło. Wesprzeć Malucha i zaakceptować jego emocje, bo tego właśnie dziecko potrzebuje. Wyjaśnianie zbyt wiele nie pomoże, bo Dominik jest jeszcze w wieku, kiedy kolokwialnie mówiąc "jednym uchem wpada a drugim wylatuje" :-). Bardzo dobrym pomysłem jest kontynuowania zabaw w różne gry, w których syn będzie mógł się mierzyć właśnie z porażką. Im więcej takich sytuacji mu Pani dostarczy, tym szybciej on do nich przywyknie. Pod warunkiem, że wszystko będzie odbywało się przy śmiechu i w czasie zabawy. Bez oceniania, oskarżania i nadmiernego tłumaczenia. Zbyt duża ilość słów potwierdza tylko wyobrażenie dziecka, że jest to trudna sytuacja, która daje prawo do takich zachowań. proszę też w zdecydowany sposób reagować kiedy synek Panią bije. Dominik musi dostawać wyraźne, czytelne i zdecydowane sygnały na jakie zachowania Pani się zgadza, a jakich Pani nie akceptuje. Zachęcam też do wizyty w księgarni i poszukaniu opowiadań dla dzieci, które dotykają tej tematyki. To mogą być bajki terapeutyczne, ale równie dobrze sprawdzą się opowiadania z serii np. Tupcio Hrupcio.
Życzę powodzenia i cierpliwości :-)
Marta Pałuba