Moczenie się 8-latka
Witam,
mój 8-letni synek popuszcza mocz, albo całkiem się moczy w dzień w momentach kiedy jest czymś zajęty: komputerem, bajkami, zabawą z kolegami. Za każdym razem mówi, że nie zdąrzył. Ja już nie mam koncepcji w jaki sposób powinnam postępować. Były już groźby, płacze, przekupstwo, prośby, kary, nagrody, niestety wszystko bez efektu. Za każdym razem mówi, że to ostatni raz, ale nie widać, żeby jakoś specjalnie uważał to za problem. Dziecko jest w pełni zdrowe. Co robić?
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Agnieszko,
Czy w pełni zdrowe oznacza, że wykonała Pani wszystkie niezbędne badania medyczne i dokonała Pani konsultacji medycznej? Jeśli nie, to pierwsza rzecz jaką należy zrobić. Ponad to brakuje mi informacji jak często się to zdarza, jak Pani na to reaguje, jak reaguje syn, co mówi, co robi? Zdecydowanie natomiast jest tak, że w tym wieku nie powinny się zdarzać tego typu wypadki. Moczenie jest już diagnozowane u dzieci 5 letnich, bo tak przewidują normy. Pani syn jest znacznie starszy. Być może dobrym pomysłem byłoby również zaproponowanie dziecku swoistych ćwiczeń, pomagających dziecku wyczuć moment napełnionego pęcherza. Należą do nich np. masaże podbrzusza. Warto też zachęcać syna do zatrzymywania i puszczania moczu, w trakcie jego oddawania. Tak aby usprawnić kontrolę. Nie mniej jednak są to małe kroki, które mogą nie przynieść pożądanego efektu. Warto skonsultować się z psychologiem i skierować je na badania psychologiczne. Takie rozwiązanie pozwoliłoby wyznaczyć kierunek terapii, która w moim odczuciu nie powinna trwać dłużej niż 3 miesiące. Moje doświadczenia pokazują, że dzieci objęte terapią dosyć szybko radzą sobie z tym problemem. Proszę jednak pamiętać, że wszystkie te dzieci są młodsze od Pani syna. Wkrótce w grę wejdą relacje społeczne, które mogą znacznie utrudnić terapię.
Zachęcam do szybkiego podjęcia działania.
Pozdrawiam
Marta Pałuba