10-latek kłamie i oszukuje
nie wiem jak mam z nim rozmawiać, po 2 miesiącach szkoły nie wierzę mu już w żadne słowo, dopóki sprawdzam i kontroluję ma odrobione lekcje , jest przygotowany na następny dzień, gdy odpuszczam - kartkówki na 0 punktów, na stołówce już sama płacę za obiady bo pieniądze wydawał w automatach ze słodyczami (mimo,że w śniadaniówce miał zawsze coś słodkiego), trenuje piłkę nożną i z chłopca , który był przed wakacjami w pierwszej 5 -tce dziś nie kwalifikuje się nawet do 15. W domu codziennie o coś awantura, mówię to samo: odrób lekcje, spakuj się, brudne ciuchy do łazienki, pościel łóżko..., i na następny dzień to samo. mam już dość tego gadania, kara typu: brak telewizji , komputera nie działa. Syn zmienił szkołę, i jest w grupie starszych dzieci - poszedł jako 6-latek do szkoły. teraz żałuje tej decyzji, nie ma w nim żadnej samodyscypliny, a ja już powoli mam dość tej kontroli na każdym kroku. Jak zmotywować go do samodzielnej pracy.
Joanna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Joanno,
Trudności, jakie Pani napotyka mogą wynikać z dwóch przesłanek: syn powoli wchodzi już w wiek dojrzewania, co oznacza, że obecne problemy to tylko preludium i trzeba się przygotować na wiele trudnych zachowań w najbliższych latach. Druga rzecz to ewentualne błędy, jakie może Pani nieświadomie popełniać np. w sposobie komunikowania się z nim. To  co i jak mówimy do dzieci ma ogromne znaczenie w wychowaniu. Niestety rodzice bardzo często w ogóle nie zdają sobie z tego sprawy, bo też i z nimi nikt inaczej nie rozmawiał.
Serdecznie polecam Pani uwadze bardzo dobre i pełne gotowych wskazówek książki:
T. Gordon, Wychowanie bez porażek i Wychowanie bez porażek w szkole
A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły
W. Eichelberger, A. Samson, A. Jasińska, Dobra miłość. Co robić, żeby nasze dzieci miały udane życie.
W. Eichelberger, A. Samson, A. Sosnowska, Dobre rozmowy, które powinny się odbyć w każdym domu.
Być może warto byłoby też wziąć udział w warsztatach dla rodziców, typu: "skuteczny rodzic". To bardzo pomaga.
Serdecznie pozdrawiam i życzę powodzenia w trudach wychowania
Agnieszka Sokołowska