Brak komunikacji z synem
Witam,
jestem mamą 4-letniego Kacpra, syn nie mówił nic mając dwa latka, po ponad dwóch latach terapii w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Kacper mówi (trochę niewyraźnie, ale ja go rozumiem), buduje zdania, kłóci się (nawet awantury ze starsza siostrą mnie cieszą), potrafi powiedzieć, czego chce, czy potrzebuje, wymyśla zabawy i zachęca do nich wszystkich (choć "jemusia będziemy glac w siachy" - co znaczy "mamusia, będziemy grać w szach). Od dzieciństwa nie miał problemu w sferze ruchowej, skacze, tańczy do muzyki, jeździ na rowerku biegowych, gra w piłkę, naśladuje postaci z bajek, odkurza swój pokój. Zna tez imiona dziadków, cioć i wujków, wie ile ma lat, jak się nazywa jego pani z przedszkola itd. Jest cudownym pieszczochem i zawsze uśmiechniętym dzieckiem (ale rogi tez czasami potrafi pokazać). A teraz do meritum: Kacper na dzień dzisiejszy ma diagnozę - zaburzenia mowy, czekamy na wizytę u psychiatry (za 3 m-ce), żeby wiedzieć coś więcej, bo pomimo tego, że potrafimy się z nim dogadać, to syn odstaje od rówieśników, pojawiają się echolalia i nie zawsze mam pewność, że to, co mówię trafia do niego. Potrafi cały czas odpowiadać "\tak\" na zadanych pod rząd kilka bezsensownych pytań np. czy robisz teraz siku odpowiada ,"\tak\", mimo że układa klocki itd. Nie zadaje pytań np. dlaczego to jest takie a nie takie. Chciałabym, żeby wrócił z przedszkola i np. naskarżył na kogoś albo w ogóle opowiedział, jak było, co było na obiad, czy dzisiaj malował czy bawił się z jakimś kolegą, niestety takich sytuacji nie ma. Czy syn może mieć autyzm bądź inne zaburzenia, czy poprostu wolniej się rozwija? Jak dodatkowo mu pomóc?
Mama Kacpra

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
do ćwiczenia artykulacji polecam "Trudne głoski" (www.arson.pl), synek powinien słuchać tej płytki kilka minut dziennie, w słuchawkach. Puszczanie jej z tzw wolnego pola nie ma żadnej wartości terapeutycznej.  Echolalie często mają charakter nieświadomej autostymulacji; może Pani próbować je wyłączać poprzez stosowanie ustalonego gestu np. "cisza" (przykładanie palca po ust) czy "uwaga" (uniesienie palca wskazującego do góry), tak aby synek zwracał uwagę, że powtarza frazy.  Ważne jest również, aby nie odpowiadać identycznie na to samo pytanie zadane po raz kolejny, tylko powiedzieć "już Ci odpowiedziałam" lub "Już to wiesz".
Do ćwiczenia narracji bardzo dobrze nadaję się prowadzenie "dziennika wydarzeń" czyli terapeutycznej formy pamiętnika, zasady jego prowadzenia znajdzie Pani m.in w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci". Warto codziennie wieczorem ćwiczyć narracje poprzez opowiadanie co wydarzyło się w ciągu dni, np. prosi Pani synka o przypomnienie sobie trzech wydarzeń z mijającego dnia (chodzi o "wyjątkowe" wydarzenia np. przedstawienie w przedszkolu itp, a nie śniadanie, obiad i podwieczorek), następnie układanie z nich "opowiadania" w kolejności chronologicznej, a na końcu zadawania pytań np. co robiłeś na początku? bo robiłeś przed czymś? Może Pani zacząć ćwiczenia od porządkowanie linearnego wydarzeń, które miały miejsce już po powrocie do domu.
Trudno stwierdzić czy Pani synek ma zaburzenia ze spektrum autyzmu, określenie tego "zdalnie" jest, pomijając kwestie etyczne, niemożliwie. Diagnozę stawia się m.in. w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych, można ją uzyskać również w naszym Centrum. Na badanie zapisujemy pod numerem tel. 514-553-534
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł