Córeczka mało mówi
Witam,
mam problem: moja córeczka ma już 3 latka i 8 miesięcy, potrafi wszystko nazwać, więc na pewno nie ma problemów z wymową, tylko ewidentnie ma problem ze składaniem zdań i komunikacja... Mieszkamy w Irlandii, tata jest Irlandczykiem, więc długi czas myślałam, że to jest przyczyną, że córka mało mówi, ponieważ słyszy na co dzień w domu dwa języki, ale ostatnio przeczytałam, że dzieci w ogóle nie powinny oglądać bajek, ponieważ to powoduje, że nie potrafią się komunikować ze społeczeństwem. Przyznaję, że córka potrafiła od roczku siedzieć i oglądać bajki godzinami, nawet reklamami się interesowała. Wybieram się do logopedy, ale również już wprowadziłam zakaz telewizji, więc staram się jak najwięcej mówić do córeczki, czytać i opowiadać. Mam nadzieję, że to coś pomoże.
Paulina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulino,
proszę pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp). Koniecznie proszę sprawdzić, jak przebiega proces kształtowania się
dominacji stronnej. Skrzyżowana lateralizacja funkcji (np. lewooczność lub lewouszność) powodują, że umiejętności językowe (lewopółkulowe) kształtują się z opóźnieniem. Dlatego niezwykle ważne jest stymulowanie umiejętności lewopółkulowych.
Proszę obejrzeć na stronach: www.konferencje-logopedyczne.plwww.wir-wydawnictwo.com, oraz www.arson.pl pomoce do ćwiczeń lewej półkuli mózgu. Nie znając dziecka, trudno mi polecać konkretne pomoce. Na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl w zakładce do pobrania znajdzie Pani inspiracje do ćwiczeń. Warto też skorzystać z  blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska