4-latek wysyła dwa sprzeczne komunikaty
Dzień dobry,
Proszę mi pomóc gdyż chyba sama wykończę się niedługo psychicznie. Mój syn ma ataki złości, podczas których krzyczy, rzuca się aż robi się cały czerwony. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że jednocześnie wydaje dwa sprzeczne komunikaty np. podczas ataku krzyczy, że chce do babci, a gdy siłą się go do babci zaprowadzi to krzyczy, że nie chce do babci. Próbowałam ugodowo dać mu rękę i razem pójść do babci, ale on się wyrywa i cały czas krzyczy do babci, a gdy w końcu już jest u tej babci to wyrywa się i krzyczy, że nie chce. Gdy zamknę się z nim w pokoju, ucieka i stoi na korytarzu krzycząc, że chce do babci. Potrafi tak godzinami. Nie dociera wtedy nic do niego, więc nawet nie da się z nim porozmawiać, wyjaśnić, bo cały czas krzyczy to samo... Cała rodzina ma już tego dość... Kary i nagrody nie działają, ponieważ on podczas napadów coś chce, a za chwilę, gdy to dostanie już nie chce, a potem z powrotem krzyczy, że to chce i tak w kółko... Proszę o pomoc..Dodam, że Mikołaj miał niedotlenienie przy porodzie, ale oprócz tych ataków - najczęściej wieczorem - jest normalnie rozwijającym się dzieckiem, bardzo komunikatywnym i społecznym.
Magda

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Prawdopodobnie synek jest już tak zmęczony, że nie panuje nad emocjami.
Pewnie po pewnym czasie nawet nie pamięta z jakiego powodu płacze.
Proszę spróbować co jakiś czas proponować mu wspólną aktywność lub przytulenie. Może to pomoże wybić mu się z ataku złości. Warto zadbać o spokojne wieczory. Żadnych bajek w telewizji. Wspólne zabawy takie jak: lepienie z ciastoliny, rysowanie, masaże zmniejszają napięcie i wywołują dobry nastrój. Czasem ważne jest aby przyjrzeć się diecie dziecka - nadmiar cukrów może wywoływać napięcie.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska