Dodatkowe ruchy u 6-latki
Witam,
Jestem początkującym nauczycielem w zerówce. Mam problem: w grupie jest dziewczynka, która przebiera nogami na krześle podczas pracy przy stoliku, wykonuje ruchy jakby zataczała koła, obciera się o krzesło i są momenty jakby była nieobecna tzn. słyszy, tylko nie reaguje na moje polecenia i prośby. Mam wrażenie, że ona patrzy na mnie jakby wiedziała, że coś jest nie tak... Co może być przyczyną takiego zachowania? I jak jej pomóc? Jest bardzo nieśmiała i przestraszona... Jak mam rozmawiać z rodzicami?
Baśka

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Bardzo trudno jest mi jednoznacznie odpowiedzieć na Pani pytanie, ponieważ przyczyn takich zachowań dziecka może być bardzo wiele. Zanim będzie Pani rozmawiać z rodzicami, proszę bardzo uważnie obserwować dziecko. Jeżeli w placówce pracuje psycholog, warto poprosić go o pracę technikami projekcyjnymi nad rysunkiem dziecka. W ten sposób można dowiedzieć się więcej niż dziecko umiałoby powiedzieć. Gdyby udało się Pani zbliżyć do niej w jakimś indywidualnym kontakcie, można spróbować otworzyć ją poprzez opowiadanie historii pacynce. To czasem dla dzieci łatwiejsze niż rozmowa z dorosłym.
Zachowanie dziewczynki może świadczyć o nieprawidłowościach rozwojowych - różnych, czy to z obszaru zaburzeń integracji sensorycznej, czy koncentracji uwagi, czy jeszcze czegoś innego. Niestety bywa i tak, że w przedszkolu zachowują się w taki sposób dzieci wykorzystywane seksualnie. To może być - i oby był - ślepy trop. Zalecam Pani ostrożność i rozwagę w obserwacji dziewczynki i z tego też właśnie powodu piszę o psychologicznej analizie rysunków dziecka, co musi być dokonane przez doświadczonego specjalistę. Gdyby zachowania dziecka nie miały takiego tła, wówczas warto zalecić rodzicom wizytę w poradni psychologiczno-pedagogicznej celem oceny poziomu rozwoju i otrzymania wskazań do pracy. Takie rozmowy z rodzicami bywają trudne, proszę prowadzić je umiejętnie - życzliwie, lecz z zachowanie konsekwentnego obiektywizmu.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska