Dziwne zachowania 18-miesięcznego dziecka
Witam,
Mam 18-miesięczną córkę i niepokoją mnie jej niektóre zachowania. Kiedy ktoś do nas przychodzi i zaczyna się z nią bawić typu skakanie, gilgotanie zaczyna się tak nakręcać, że już chce być tylko u tej osoby i nie widzi już nic innego, bardzo przytula się, całuje tą osobę, jest bardzo ufna i widzę, że jest nakręcona. Na ulicy wszystkich zaczepia, oddaje dzieciom swoje zabawki. Ponadto dziecko ma problemy z jedzeniem: nie chce gryźć, często na widok jedzenia ma odruch wymiotny. Jak usypia to ręce musi mieć schowane pod poduszkę. Czy jest się czym martwić?
Ola

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Proszę obserwować córeczkę. Trudno mi odpowiedzieć na Pani pytanie. Jeżeli w domu często są goście i śmiało bawią się z malutką to jest ona nauczona takiej otwartości. Wydaje mi się, że jest śmiałym dzieckiem. Z drugiej strony przytulanie się do obcych osób i nie różnicowanie bliskich od obcych może być niepokojące. Zazwyczaj dzieci w jej wieku są zdystansowane w stosunku do obcych. Ze względu na problemy z gryzieniem proszę się skonsultować z rehabilitantem lub logopedą zajmującym się malutkimi dziećmi. Często problem taki wynika ze zbyt małego napięcia mięśniowego. Pomagają masaże języka i policzków szczoteczką niemowlęcą nałożoną na palec. Jeżeli chodzi o rączki trzymane pod poduchą to wydaje mi się, że może to być nawyk, który uspakaja córeczkę przed snem. Wiele dzieci ma takie nawyki, to nie jest powód do niepokoju.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska