Czy to tylko nieśmiałość czy mutyzm wybiórczy?
Mam ogromny problem. Jestem macochą. Dziecko mojego męża z poprzedniego związku zachowuje się dziwnie. Ma 6 lat, jest bardzo nieśmiała, nie rozmawia w przedszkolu z nikim oprócz jednej koleżanki, mimo iż chodzi tam już kilka lat. Nie mówi dzień dobry ani dziękuję. Odzywa się tylko do wybranych osób tj do ojca, babci, gdy tylko pojawi się obca osoba dziecko w momencie przestaje mówić. Nie bawi się ze swoimi rówieśnikami. Zachowuje dystans w stosunku do otoczenia. Na podjęte próby nawiązania z nim kontaktu reaguje niekiedy ucieczką, wybuchami spazmatycznego krzyku. Jest bardzo lękliwa, boi się nawet obcinania paznokci, kąpieli - histeryzuje przy tym. Do ojca mówi szeptem. Jest przy tym inteligentna. Mąż zasięgnął porady w poradni, ale tam stwierdzili, że to jedynie nieśmiałość i lękliwość... Uważam, że to nie jest tylko to, z dzieckiem dzieje się coś złego. Nie potrafi nawiązać kontaktu z otoczeniem, z rówieśnikami... Co będzie jak pójdzie do szkoły skoro nie rozmawia w przedszkolu z paniami, tylko z jedna koleżanką? Dodam jeszcze, że jest nerwowa, jak coś jej nie wychodzi wybucha złością i furią, chce mieć wszystko dla siebie. Błagam o poradę!
Dora

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Rzeczywiście na podstawie Pani listu można przypuszczać, że funkcjonowanie dziecka kryje za sobą o wiele więcej tajemnic niż tylko nieśmiałość i lękliwość. Nie pisze nic Pani o sytuacji z jej mamą biologiczną - czy żyje, jakie są ich relacje, to bardzo ważne.
Objawy, opisane przez Panią, mogą świadczyć o mutyzmie selektywnym (wybiórczym), który oznacza niezdolność mówienia w obecności określonych osób lub pewnych typów sytuacji albo miejsc. Za takim zaburzeniem zwykle kryje się jakiś uraz lub dłuższe traumatyczne dla psychiki doświadczenie.
Jestem zaskoczona, że w przedszkolu, do którego dziecko chodzi od kilku lat, nie podjęto prób pomocy. Podobnie - jednorazowa wizyta w poradni to za mało, żeby zdiagnozować tak trudny problem. Trzeba nie mieć w sobie pokory, by tak jednoznacznie orzekać  o rozwoju dziecka po jednym spotkaniu.
Histeryczne objawy, dotyczące obcinania paznokci, kąpieli, uciekanie ... to wszystko może świadczyć o zaburzeniach jak integracja sensoryczna, ale też o wielu innych rzeczach. By powiedzieć coś więcej potrzebna jest szczegółowa wiedza o przebiegu ciąży, porodu i pierwszych latach życia.
Ma Pani rację, że jeżeli teraz nikt temu dziecku nie zacznie pomagać, uczyć jak radzić sobie w życiu społecznym, to w szkole może być tylko gorzej. Takie dziecko bardzo łatwo dostaje na stałe etykietę dziwaka, któremu się dokucza, wyśmiewa i nie zaprasza do zabawy.
Proszę postarać się stałą opiekę mądrego psychologa lub pedagoga. Obawiam się, że bez takiej systematycznej, przynajmniej rocznej pomocy, nie uda się pomóc. To nie są problemy, które same przechodzą.
Gdyby miała Pani jeszcze jakieś pytania - proszę o kontakt.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk