Wstydliwy 2,5-latek
Witam,
mój 2,5-letni synek jest bardzo wstydliwym dzieckiem. Reaguje niemal histerycznie na próby nawiązania z nim rozmowy przez osoby nieznajome tj. płacze, ucieka, zakrywa ręką oczy. Gdy wychodzę z nim na plac zabaw, nie chce bawić się z innymi dziećmi. Jest dobrze tylko wtedy, gdy nikt nie zwraca na niego uwagi. Jest dzieckiem ciekawym świata, lubi odwiedzać nowe miejsca. Zaczyna mówić pełnymi zdaniami. Próbuje tłumaczyć mu, że dzieci i dorośli nie są dla niego zagrożeniem, niestety nie przynosi to rezultatu. Proszę o poradę, co mam robić.
Marta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
nieśmiałość czy rezerwa wobec innych ludzi pojawia się u wielu dzieci. Jeżeli jest to jedyny kłopot, który Panią niepokoi, proszę nie martwić się nadmiernie. W takich sytuacjach potrzebna jest cierpliwość. Pani synek jest jeszcze bardzo mały. W jego wieku dzieci zwykle bawią się raczej obok siebie niż ze sobą. Oczywiście jedne dzieci są bardziej towarzyskie, inne mniej. To cechy indywidualne. Etap zabaw tematycznych, w których dużą rolę odgrywają rówieśnicy, jest charakterystyczny dopiero u 4-5-latków. To, co może Pani robić, żeby zmienić obawy synka, to właśnie to, co Pani czyni - zabieranie na plac zabaw, na spacer w parku, organizowanie wspólnych zabaw, spokojne pokazywanie, że to fajne, a nie straszne. Potrzeba jednak czasu. Jest prawdopodobne, że jeśli synek pozna np. w przedszkolu jednego kolegę, który będzie dla niego ważny, będą się lubić, będzie to miało duży wpływ na jego otwartość i na inne dzieci.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska