Strefa rodzica » Porady naszych Ekspertów

Gdzie mam się udać do jakiego specjalisty?

Mój syn ma 5 lat, w styczniu będzie miał 6 czyli za 3 miesiące. Zaczął mówić w wieku 4 lat, ale tylko słówka niektóre. Na bilansie lekarz kazał mu pokazać różnice , zapytał co na obrazku nie pasuje - wszystko powiedział i lekarze mówili jak miał 4 lata i zaczął mówić że rozgada się. Tak się stało, ale czasem go nie rozumiemy. Mam pytanie czy to jakieś zaburzenia neurologiczne. Szybko się uczy piosenkę wystarczy mu zaśpiewać jakieś 3 razy i już pamięta. Na 5 lat zaczął w lutym chodzić do przedszkola i zaczął się problem. Pani zauważyła, że niedosłyszy lub ma autyzm. Okazało się, że miał 3 migdała, który zalewa uszy. Po usunięciu migdała słuch nieznacznie się poprawił, ale okazało się po 3 miesiącach, że znów w jednym uchu zbiera się płyn, ale że była operacja w maju musimy poczekać do grudnia. Problem jaki Pani dostrzega to, że on nie rozumie zdań, nie koncentruje się na tym co mówi. Mówi ze trzylatek zrobi, co ona każe, a on patrzy "jak ciele na malowane wrota", dopiero jak podejdzie i wytłumaczy mu i pokaże to wtedy to zrobi, a jak nie to PŁACZE chyba z bezradności!!! Lubi patrzeć czasem w okno i zamyślać się. Kolorując np. dzika nie pokoloruje na brąz tylko używa np. 10 kolorów bawiąc się tym. Proszę, gdzie mam go badać? do psychologa chodzę, do logopedy też i mówią, że może to spowodowane jest tym, że teraz słyszy lepiej i natłok słów go przytłacza, bo w sumie dopiero jak skończył 5 lat zaczął składać jakieś zdania. Nie wiem co mam robić, w domu nie ma problemu, każę mu coś zrobić czy ubrać się lub co innego to słucha. Jest jedynakiem i spędził te 5 lat przed bajkami i komputerem. Dodam, że pani mówi, że inne rzeczy robi nad program czyli zaczął czytać, liczy do 100 i dodaje do 15-stu. Dopiero teraz pokazujemy mu wiele rzeczy, ja myślę, że to do nadrobienia, ale jak go nauczyć słuchania i ROZUMIENIA. I problemem jest to, że nie umie się bawić z innymi dziećmi, a do przedszkola już chodzi prawie rok. Powiedziała mi, że dzieci za nim nie przepadają, bo podchodzi, zabiera jakieś zabawki. Jak to zmienić? On przed wyjściem powie, że nie będzie zabierał, ale i tak to zrobi. Problemem w domu jest tylko to, że np. lubi bawić się wodą. Jak powiem NIE to i tak to zrobi, jak tylko się obrócę. Czasem jak dostanie w rękę (oczywiście go nie tłukę! tylko takie spamiętanie) to i tak to zrobi. Mam wrażenie, że choćbym go stłukła nie wiem jak to i tak to zrobi. Za mało go karamy? (ma karę raz na jakiś tydzień lub 2 jak już coś naprawdę przegnie np. w WC wrzuci tam siatkę i wie, że źle zrobił, ale to od niego silniejsze). Gdzie ja mam się udać z nim? Już mam dość słuchania w przedszkolu i chcę mi się płakać jak słyszę dzieci "O Dawid przyszedł uciekamy", a on się śmieje myśląc, że to zabawa:( Brak mi słów. Dodam, że mieszka ze mną, z mężem, babcią i dziadkiem. Nie ma w domu innych dzieci, nie widział kłótni, bójki, popchnięć itp. Jest pełna sielanka. Jak dziecko płacze w przedszkolu to on podobno też. Nie rozumie, że inni się będą z niego śmiać. Już drżę jak pójdzie do szkoły i będą go popychać - tego boję się najbardziej!Zaznaczę że rozumie różne polecenia ale ma problem widzę z zapamiętaniem 2 rzeczy typu "idź po chusteczkę i przynieś szklankę", zrobi tylko to pierwsze. Czy to wyćwiczy? gdzie mam się udać?

Mariola
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk  - Pedagog specjalny

Pedagog specjalny

Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk

Odpowiedź:

Dzień dobry,

Opisane przez Panią problemy są bardzo złożone i nie ma możliwości omówić ich szczegółowo w tym liście. Dziecku i Pani trzeba bardzo pomóc - będzie to proces długotrwały i złożony.
 
Najbardziej pilne sprawy w tej chwili to diagnoza prawidłowości rozwoju chłopca. Jest wiele kwestii, co do których należy rozwiać wątpliwości lub je potwierdzić (słuch, rozwój mowy, rozwój umysłowy, autyzm?).
Dziecko w tym wieku powinno być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, finansowanym przez NFZ. Zaświadczenie o potrzebie takiego wsparcia powinna Pani otrzymać w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Odpowiadając na Pani pytanie, jacy specjaliści są w stanie pomóc - Ci, którzy specjalizują się w pracy z małymi dziećmi. To bardzo ważne.
 
Koniecznie należy również poddać ocenie prawidłowość oddziaływań wychowawczych. Być może porusza się Pani we mgle i trochę prostych wskazówek pomoże odnaleźć dobrą drogę.
 
Bardzo ważną rzeczą, niezbędną do ustalenia przyczyn takiego funkcjonowania chłopca, są informacje o przebiegu ciąży, porodu i wczesnym rozwoju dziecka w okresie 0-3 r.ż. Z jakiego powodu nie chodził wcześniej do przedszkola?
 
Jeżeli byłaby Pani w stanie przyjechać z synkiem do Wrocławia w październiku, zapraszam na bezpłatną konsultację w Pracowni Badań nad Autyzmem przy Dolnośląskiej Szkole Wyższej.
 
Serdecznie pozdrawiam,
Agnieszka Sokołowska


KOMENTARZE:

Prosze sobie poczytac o metodzie krakowskiej. Mialam podobne problemy z synem i dalej mam-rozumienie. Sugerowano autyzm, uposledzenie, niedosluch itp, itd. Dalej nie wiadomo. Cwiczenia metoda krakowska pomagaja mu. U Pani syna zapewne zabuzona jest funkcja lewej polkuli mózgu.

dodany: 2012-10-08 23:44:35, przez: mon


Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 800 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:

Inne porady w tematyce:

zaburzenia rozwoju:

Portal czasdzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

podaj prawidłowy e-mail
Zobacz co zyskujesz
Pomaganie przez czytanie

Pomaganie przez czytanie

Już w najbliższą niedzielę Fundacja Czas Dzieci oraz Wydawnictwo Zielona Sowa połączą swoje siły, by nieść pomoc najbardziej potrzebującym czworonogom z krakowskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt.  

Nowinki

Nie bój sie ratować życia!

Nie bój sie ratować życia!

Zastanów się, co zrobisz, kiedy będziesz uczestnikiem wypadku na drodze. Czy będziesz potrafił pomóc? Pamiętaj, że pierwsze 5 minut po wypadku, najczęściej decyduje o życiu.  
O potrzebie zastosowania teorii motywacji osiągnięć wśród uczniów klas podstawowych

O potrzebie zastosowania teorii motywacji osiągnięć wśród uczniów klas podstawowych

Dzieci podczas zajęć spędzonych w szkole zazwyczaj udowadniają, że posiadają umiejętności albo starają się rozwijać umiejętności, o których posiadaniu są przekonane.  
Czas Dzieci na Targach Książki

Czas Dzieci na Targach Książki

Serdecznie zapraszamy na 18. Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie, które odbędą się w dniach 23-26 października 2014 r. Oto program stoiska CzasDzieci.pl!  

W czwartek 30 października na naszym profilu Facebook odbędzie się „Narada Rodzinna". Na pytania dotyczące Karty Dużej Rodziny odpowie ekspert Magdalena Kolega z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej....  

W domu z dzieckiem

Super Mamy w Limango Domowa Akademia Ucz się z nami EkoRodzice radzą

Sonda – Czas Dzieci

Jakiego języka obcego uczy się Twoje dziecko?
angielskiego
niemieckiego
francuskiego
hiszpańskiego
włoskiego
japońskiego
rosyjskiego
innego


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2014