28-miesięczny chłopiec nie mówi
Witam,
bardzo proszę o poradę, mój synek ma już 2,5 roczku, nie mówi właściwie nic, od mniej więcej tygodnia zrezygnowałam z telewizji itp., synek zaczął teraz dużo mówić "po swojemu", jakby coś opowiadał: "mama tata baba papa". Myślę, że jest to autyzm, mimo że nigdy się nie "zawieszał" to:
- kontakt wzrokowy jest średni, często nie reaguje na imię,
- nie bawi się zabawkami tematycznie tylko obraca je w dwóch palcach, np. kredki czy szczoteczkę do zębów,
- "pływa" na plecach po podłodze, ale tylko wtedy jak mu się nudzi,
- zabawa klockami polega tylko na tym, że ja układam, on rozkłada (nigdy odwrotnie),
- bardzo lubi bawić się ciastoliną, ale też tylko rozgniata to, co ja ulepię
- często nie reaguje na to jak się go woła,
- od kilku tygodni czasami zatyka też uszy rękami,
- wszystko pokazuje całą ręką (nigdy palcem), np. jak chce jakąś zabawkę albo pić,
- nie boi się obcych, nie reaguje na nich, rzadko też się wstydzi,
- lubi inne dzieci i się do nich garnie, ale tylko te trochę starsze (ma 4-miesięcznego brata, na którego rzadko zwraca uwagę),
- jest bardzo pogodny, lubi się przytulać, wygłupiać, czytać różne książeczki, skakać po łóżku jak mała żabka,
- bawi się piłkami i samochodzikami,
- nie przynosi mi zabawek żeby coś pokazać czy pochwalić się, jeżeli już to po to, bym mu pomogła coś wpiąć lub rozpiąć,
- nie układa żadnych zabawek w rzędy, tylko je rozrzuca wszędzie.
Na wizytę u psychologa dziecięcego jestem umówiona dopiero w styczniu i coraz bardziej widzę, że jego zachowanie idzie w złym kierunku, jak mogę mu pomóc? Na co zwracać uwagę? Jak się z nim bawić? Bardzo proszę o pomoc.
Aneta

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
nie mogę udzielić Pani dokładnych wskazówek nie widząc dziecka. Tylko po spotkaniu diagnostycznym, na którym zostanie określony poziom funkcji poznawczych itd., można przygotować program terapii. Obawiam się jednak, że Pani podejrzenia się mogą być słuszne, wiele opisanych cech synka jest charakterystycznych dla autyzmu. Cieszę się jednak, że tak szybko reaguje Pani na jego problemy, im wcześniej zostaną podjęte działania terapeutyczne, tym lepiej. Polecam książki "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" oraz "Wczesna interwencja terapeutyczna", znajdzie w nich Pani wiele informacji teoretycznych oraz propozycję ćwiczeń.
Z poważaniem
Magdalena Gaweł