Książki dla rodziców
Witam! Jestem mamą wspaniałej dziewczynki, która w tym roku będzie miała 3 latka. Przeczytałam parę książek odnośnie wychowania dzieci (m.in-Dorota Zawadzka, Tracy Hogg "Język niemowląt i język dwulatka", Adela Faber i Elaine Mazlish "Jak mówić,żeby dzieci nas słuchały i jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły" i kilka innych), które bardzo mi pomogły. Jestem świadoma tego, że to my dorośli odpowiadamy za nasze dzieci i to dzięki naszej postawie dzieci uczą się jak radzić sobie w życiu. To my dorośli musimy pokazać im świat i pomóc go zrozumieć, być przewodnikami tych maleńkich istotek.. i tutaj tkwi problem, bo jak nauczyć dziecko radzenia sobie z emocjami, gdy człowiek sam nie otrzymał takiej lekcji i nie potrafi tego? Mam świadomość tego, że jestem bardzo nerwowa i brak mi cierpliwość, bardzo łatwo wyprowadzić mnie z równowagi, reaguję krzykiem (w moim domu rodzinnym była to normalna forma rozmowy) i często mówię słowami moich rodziców - czyli w sposób w jaki nie powinnam. Mam ogromną prośbę, aby podała Pani książki, które warto przeczytać rodzicom, którzy w pierwszej kolejności powinni zmienić swoje zachowanie i nauczyć się radzenia sobie z własnymi emocjami, aby później mogli tą umiejętność przekazać swoim dzieciom. Proszę o podanie długiej listy lektur, bardzo zależy mi na nieustannej zmianie mojego zachowania! Książki, które wcześniej wymieniłam są bardzo mi pomocne w tym procesie dotyczą jednak dzieci.
Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź
Z pozdrowieniami
Pytanie przesłała Pani Magdalena

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Magdo,
trudno mi sprostać Pani oczekiwaniom, ponieważ głównie pracuję z dziećmi i oczywiście z rodzicami ale w kontekście ich dzieci. Pani trudność dotyczy Pani a nie dziecka. To o czym Pani pisze jest bardzo ważne i cieszę się, iż są rodzice zastanawiający się nad rozwojem dziecka, nad emocjami i przede wszystkim nad sobą. Jeśli widzi Pani u siebie trudności, które mają początek w rodzinie pochodzenia to sugeruję konsultację z terapeutą aby w swoim życiu pewne sprawy poukładać i zrozumieć. Książki oczywiście są bardzo pomocne, niemniej jednak odnoszę wrażenie, iż Pani problem jest zdecydowanie głębszy i same książki nie pomogą.
Jeśli jednak chciałaby Pani skorzystać z książek to proszę skontaktować się z terapeutą, który pracuje z osobami dorosłymi.
Pozdrawiam
Dorota Kalinowska