Problemy 6-latka w przedszkolu
Dzień dobry, z pewnością udam się do psychologa z dzieckiem, ale termin oczekiwania na wizytę jest odległy, a ja czuje się bezsilna i nie umiem pomóc dziecku. Dominik ma 6 lat i chodzi do oddziału przedszkolnego. W tym ostatnim roku przedszkola pojawiły się nowe problemy Dominik czuje się odrzucany przez kolegów, skarży się że kolega mu dokucza robi miny itp. na co on obraza się często płacze. Jest nerwowy, niecierpliwy. Przed występami grupy w przedszkolu płacze i nie chce występować, boli go brzuch i źle się czuje robi wszystko żeby nie brać w tym udziału. Wychowawczyni przekazała mi że Dominik nie potrafi ustać i usiedzieć spokojnie. Siedząc przy stoliku buja się, bez przerwy skacze - podskakuje. Bardzo proszę o wskazówkę co mogę z tym zrobić na dana chwilę, czy takie zachowania są przejawem może błędu wychowawczego? Większość czasu z dzieckiem spędzam wyłącznie sama mąż niewiele czasu poświęca i niewiele uczuć okazuje. Dziękuję serdecznie. Wszystkiego dobrego, liczę na odpowiedź.
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Agnieszko,
Wspomniała Pani w mailu o trzech trudnościach: odrzucenie przez kolegów, lęk przed występami i nadruchliwość. Wszystkie te obszary występują na terenie przedszkola. zastanawia mnie czy podobne pojawiają się również w domu? Nie potrafię Pani jednoznacznie odpowiedzieć czy to efekt błędów wychowawczych. Z doświadczenia jednak wynika, że najczęściej zachowanie dziecka jest sumą oddziaływań środowiska i jego cech temperamentu. Wydaje mi się, że na ten moment może Pani pomóc swojemu dziecku okazując swoje zainteresowanie jego sprawami. Proszę z nim rozmawiać o swoich uczuciach, pytać o jego myśli i spostrzeżenia tych sytuacji. Zachęcam też do skorzystania z bajko terapii. Może Pani poszukać bajek przy pomocy których pokaże Pani synowi, że nie jest sam, jak inni sobie z tym radzą. Dzięki takim działaniom chłopiec poczuje się kochany i akceptowany a to często klucz do sukcesu i zakończenia problemów. Jednocześnie polecam wizytę u psychologa aby ten przyjrzał się ruchliwości zgłaszanej przez nauczycieli czy też stanowi emocjonalnemu dziecka.
Z książek polecam Bajkowe Mosty, Zaczarowane Bajki i Opowiadania Terapeutyczne. Ale dobra będzie każda inna książka, która dotknie tematu trudnego dla Pani Synka.
Trzymam kciuki i życzę powodzenia
MartaP.